Dansk-brasiliansk værdikædesamarbejde skaber potentiale til trecifret millionomsætning

En pæn millionomsætning i 2024 og et langsigtet potentiale på op mod 500 millioner kroner.

Det er nogle af perspektiverne af at introducere store og små danske vindenergivirksomheder for potentielle kunder og samarbejdspartnere fra både den private og offentlige sektor i Brasilien.

Gennem INNOWIND Denmark & Brazil, et 15 måneder langt værdikædeforløb finansieret af Energistyrelsen skabt til at knytte bånd mellem danske og brasilianske energiaktører, har man gennemført 11 forskellige aktiviteter med deltagelse af godt 40 danske virksomheder.

Det har givet gevinst.

I Energistyrelsens afslutningsrapport og evaluering af værdikædeforløbet fremhæves således, at man udover stor opmærksomhed fra både den private og offentlige sektor i Brasilien har lagt byggestenen til mere:

”Projektet har desuden skabt grundlag for lovende samarbejder og en potentiel omsætning på over 3 millioner kroner i 2024 og et langsigtet potentiale på mere end 500 millioner kroner gennem initiering af seks potentielle samarbejder og andre lovende leads,” som det hedder i rapporten.

Nye relationer og konkrete projekter

Den positive evaluering i afslutningsrapporten tager afsæt i de konkrete tilbagemeldinger, som styrelsen har fået af de godt 40 danske virksomheder, som har deltaget i de 11 forskellige aktiviteter i projektperioden.

Virksomhedernes evalueringer er af forretningshensyn omfattet af fortrolighed. Fælles for dem er, at de deltagende danske virksomheder gennem matchmaking og netværksmøder har fået kontakt til både potentielle forretningspartnere og nøglepersoner i den offentlige sektor. Gevinster, som to af de deltagende virksomheder gerne uddyber.

”Det var enormt nyttigt at lære om tingenes tilstand i Brasilien med hensyn til on- og offshore vind, og jeg håber at fortsætte med at opbygge relationer med de individer, jeg mødte, efterhånden som vi udvikler flere måder at bringe DAFAs produkter på forkant med den brasilianske vind,” siger Clayton Usher, Key Account Manager i DAFA.

Antonio Felipe Silva, forretningsudviklingschef hos EIVA, slog samme tone an:

”INNOWIND Brasilien & Danmark-projektet hjalp os med at forstå store markedsudviklinger og teknologiske muligheder på det brasilianske havvindmarked. Projektet understøtter i høj grad vores ekspansionsstrategi og har ført til udvikling af konkrete forretnings- og R&D-projektmuligheder på det brasilianske marked gennem matchmaking med offentlige og private interessenter i São Paulo og de nordøstlige regioner i Brasilien,” siger han:

”Uden Energy Cluster Denmark-støtte til at skabe denne innovative samarbejdsplatform for forsyningskædeudvikling, var vi ikke i stand til at identificere disse muligheder på egen hånd.”

Den melding glæder projektdirektør Christian Boysen, Energy Cluster Denmark:

”Når vi i klyngen bidrager til kvalificeret matchmaking på nye markeder og hjælper med at bygge nye værdikæder op, så får vi dansk innovation bredt ud til nye kontakter, hvilket både de store virksomheder og særligt de danske mindre virksomheder har god gavn af. Det er dejligt at se, at rapporten bekræfter gevinsten,” siger han.

Læs Rambølls rapportom mulighederne for hele den danske leverandørkæde på offshore vind på Energy Cluster Denmarks hjemmeside.

Press Contact Kommunikation +45 6160 0180