I dag er der officiel kick-off på etablering af et af verdens første storskala-anlæg til produktion af grøn brint. Der skal opføres et 100 MW elektrolyseanlæg hos Greenlab i Skive. Projektet er støtte med 223 mio. kr. fra EU Green Deal.

LANCERING AF NYT STORT EUROPÆISK PTX INNOVATIONSPROJEKT I SKIVE MED MIDLER FRA EU GREEN DEAL

Klar, parat, skala! GreenHyScale-projektet er officielt skudt i gang og vil vise vejen for storstilet brintproduktion.

Den 26. oktober 2021 er der officielt kick-off på GreenHyScale-projektet, hvis formål er at udforske storskalaproduktion af grøn brint. Målet er et 100 MW elektrolyseanlæg opført i GreenLab i Danmark, som kan kopieres i resten af verden. Projektet sigter mod at accelerere alkalisk elektrolyse under tryk for at muliggøre storskalaproduktion af grøn brint – hvilket vil gøre etableringen af en kommercielt levedygtig brintinfrastruktur mulig. Det er en hjørnesten i den globale grønne omstilling.

Det handler om skala og replikerbarhed

Anders Bøje Larsen er CTO hos GreenLab, og han forklarer, hvorfor storskalaproduktion er så vigtig, når det kommer til grøn brint. “GreenHyScale er et meget spændende projekt, der giver os mulighed for at arbejde med storskalaproduktion af grøn brint – storskalaproduktion er det, der i sidste ende vil reducere produktions- og distributionsomkostningerne. Vores fokus er at skabe en replikerbar løsning for både Danmark og resten af Europa – replikerbarhed er nøglen til udbredelsen af grøn brint. Det gør GreenHyScale til et vigtigt projekt med potentiale til at bidrage væsentligt til den positive udvikling af en brintinfrastruktur i og uden for EU”.

"Vi er glade for at være en del af det spændende og ambitiøse GreenHyScale-projekt. Vi ser det som et vigtigt skridt i at gøre grøn brint kommercielt tilgængeligt, hvilket er nødvendigt for at hjælpe den europæiske energiomstilling. Vi er stolte af at arbejde med stærke partnere, der alle er dedikerede til at udvikle infrastrukturen for grøn brint i Europa", siger Jacob Krogsgaard, CEO, Everfuel.

"Nye løsninger fra GreenHyscale-projektet vil igangsætte den langsigtede drift af plus 100 MW vedvarende brintproduktionsanlæg i hele Europa. Den officielle start på projektet demonstrer både udviklingsevnerne i de europæiske brintteknologier og storstilet industriel vedvarende brintproduktion, der implementeres af europæiske virksomheder,” siger Matthieu Guesné, CEO hos Lhyfe.

”Det er godt nyt for den grønne omstilling i Europa, at projektet er gået i gang. Hvis vi skal opfylde Europas ambitioner om CO2-reduktioner, har vi brug for projekter som GreenHyScale – og vi er nødt til at forene kræfterne i hele Europa. Partnerskabet er et godt eksempel på, hvad vi kan opnå, når nøglevirksomheder fra den europæiske energisektor går sammen om at opskalere grønne elektrolyseteknologier,” siger Glenda Napier, CEO, Energy Cluster Denmark.

Fra prototype til kommerciel skala

Projektet er støttet med en finansiering på 30 millioner euro fra EU. Hvert medlem af GreenHyScale-konsortiet en vigtig del af puslespillet: Den danske cleantech-virksomhed Green Hydrogen Systems er ansvarlig for at levere det første 6MW testmodul, som har til formål at bekræfte løsningen til det fremtidige 100 MW projekt. Green Hydrogen Systems er markedsleder inden for tryksat alkalisk elektrolyse, den mest omkostningseffektive type elektrolyse og en teknologi, der effektivt arbejder med den variable belastning fra vedvarende elektricitetskilder. Som en af verdens førende inden for fremstilling og implementering af vindmøllegeneratorer vil Siemens Gamesa påtage sig en rådgivende rolle.

Det franske firma Lhyfe vil levere optimerede styresystemer til 6MW-enhederne og er ansvarlig for den langsigtede drift af hele 100MW-anlægget og integration til GreenLabs SymbiosisNet – et intelligent netværk af energi og data, der gør det muligt for virksomheder i GreenLabs grønne industripark at dele deres overskydende energi med hinanden.

Når prototypen er færdig og opfylder visse præstationskriterier, vil Everfuel overvåge opgaven med at skalere projektet kommercielt, hvilket vil resultere i færdiggørelsen af 100MW-anlægget baseret på Green Hydrogen Systems' elektrolyse. Den 6MW højtryks alkaliske elektrolyseteknologi vil derefter blive evalueret til brug i et offshore-miljø.

Forskere fra DTU og Imperial College vil bidrage til projektet med flere aspekter i hele projektperioden lige fra teknologidesign, vurdering af GreenHyScale-konceptets rolle og værdi samt give anbefalinger for overgangen til fremtidens CO2-fri energi. Energy Cluster Denmark står i spidsen for kommunikationen af projektet, mens Euroquality varetager projektledelsen.

Konsortiets partnere

GreenLab Skive A/S, Green Hydrogen Systems A/S, Energy Cluster Denmark, Lhyfe, Siemens Gamesa Renewable Energy, Equinor Energy AS, DTU, Imperial College London, Everfuel, Quantafuel, Euroquality.

Thomas Ebdrup, Kommunikationschef, Energy Cluster Denmark: teb@energycluster.dk / +45 2972 7685

Linda Fejerskov, Kommunikationskonsulent, GreenLab Skive: life@greenlab.dk / +45 29811722

Rasmus Lund

Pressekontakt Communications Manager Innovationsprojekter, presse, grøn omstilling. 53856038