Sune Stampe Sørensen, direktør i Patent- & Varemærkestyrelsen og Glenda Napier, CEO i Energy Cluster Denmark. Foto @Patent- & Varemærkestyrelsen

Ny aftale skal styrke energisektorens rettigheder

Patent- og Varemærkestyrelsen har netop indgået en samarbejdsaftale med Danmarks energiklynge, Energy Cluster Denmark. Det sker for at sikre, at danske energivirksomheder får mest muligt ud af deres innovative løsninger til det globale marked.

Der kan være god energi i en god idé.

Det har en række danske virksomheder bevist i en årrække med stor succes – og flere er på vej, fx når det gælder innovative løsninger til brintproduktion, klimavenlige brændsler og digitale bygningsløsninger.

I forandringen fra idé til forretning er det vigtigt at have styr på de immaterielle rettigheder for danske virksomheder, der ønsker at sælge de gode, grønne idéer globalt.

På den baggrund har Patent- og Varemærkestyrelsen og Energy Cluster Denmark netop underskrevet en samarbejdsaftale, der skal gøre det mere enkelt for danske energivirksomheder at beskytte deres rettigheder, så de får mest muligt ud af de gode idéer og innovative løsninger i den globale konkurrence.

”I fællesskab med energiklyngen vil vi intensivere hjælpen til den danske energisektor med særligt fokus på de små og mellemstore virksomheder. Det skal sikre deres rettigheder i et konkurrencepræget, verdensomspændende marked. Helt enkelt hjælper vi innovative virksomheder med at få mest muligt ud af deres innovative idéer og dermed egne investeringer – til gavn for både klimaet og samfundet, ” siger Sune Stampe Sørensen, direktør i Patent- og Varemærkestyrelsen.

Er din idé allerede i markedet?
Samarbejdet mellem Energy Cluster Denmark og Patent- og Varemærkestyrelsen handler i praksis om at øge adgangen for energiklyngens mange hundrede medlemmer til hurtig hjælp, når det gælder IP-rettigheder og andre vigtige forhold i arbejdet med udvikling og demonstration af videnstung energiteknologi.

”Vi faciliterer aktuelt over 100 innovationsprojekter, der involverer alle indenfor værdikæden for energiteknologi. I forbindelse med hvert projekt indgår partnerkredsen en samarbejdsaftale, som Hafia Law har udarbejdet for os. Denne handler i høj grad om immaterielle rettigheder i innovationssamarbejdet – og adgangen til Patent- og Varemærkestyrelsens kompetencer gør det endnu nemmere for vores medlemmer at afklare, om alt er på plads, når et innovationsprojekt begynder,” siger Glenda Napier, CEO i Energy Cluster Denmark.

Patent- og Varemærkestyrelsen yder fx vejledning til energiklyngens medlemmer i forbindelse med arbejdet med forretningsudvikling, tiltrækning af kapital og afprøvning af nye markeder. Det er også muligt at afprøve en ny idé i forhold til, om den allerede eksisterer. Ambitionen er at gøre det enkelt og overskueligt at arbejde med klimavenlig innovation og forretningsudvikling, så energiklyngens medlemmer har de bedste forudsætninger, når de skal hurtigt på markedet med nye tiltag.