DecomBlades-konsortiet introducerer nye specifikationer til produktbortskaffelse af vinger, hvilket muliggør mere effektivitet i processen for genbrugspartnere.

Ny specifikation gør det lettere, mere omkostningseffektiv og skalerbart at genanvende møllevinger

DecomBlades innovationsprojektet har udformet en ny bortskaffelsesspecifikation målrettet genbrugsvirksomheder, der vil genbruge møllevinger.

I dag er der et marked for at genbruge det meste af en vindmølle, men der er ikke et marked for genbrug af det komposit, der udgør vingerne.

Det adresserer DecomBlades innovationsprojektet med en ny specifikation for bortskaffelse, der gør det nemmere at adskille og genbruge vingerne. Det vil hjælpe med at industrialisere vinge-genanvendelsesindustrien og yderligere reducere CO2-aftrykket fra vind-industrien.

Bortskaffelsesspecifikationer er udviklet ved at kortlægge sammensætningen af vingerne fra tre store vingeproducenter; Siemens Gamesa, LM Wind Power og Vestas, som alle er involveret i DecomBlades innovationsprojektet.

Efter kortlægningen danner data grundlag for en standardiseret anbefaling for specifikationer for vingebortskaffelse, herunder hvilke materialer, der anvendes i vingerne, og hvor de er placeret. Det gør det nemmere for genbrugsvirksomheder at adskille vingerne og genbruge delene.

John Korsgaard, LM Wind Power Senior Director of Engineering Excellence og formand for DecomBlades styrekomite, siger:

”Vind-industrien ønsker at understøtte udviklingen af et egentligt marked for genbrugsvinger. Genbrug vil aldrig ske, medmindre der er et marked for det, og vi kan ikke opnå skala, før genbrugsmetoder udgør en business case. Jo mere, genbrugsvirksomheder ved om de vinger, de modtager, desto mere kan de danne en god business case og bearbejde vingerne på den bedst mulige måde.”

Sophus Borch, forretningsudviklingschef i HJHansen Recycling Group, siger:

”De nye specifikationer er en fordel for HJHansen Recycling Group inden for genanvendelse af vindmøller. Som genbrugsvirksomhed kan vi være med til at afmontere og genbruge en mølle, der har nået slutningen af sin levetid. Med de nye specifikationer er det meget nemmere for os at vide, hvordan vi skærer vingerne på den bedste måde."

Det er i dag muligt at genanvende 85-95 % af en vindmølle. En omkostningseffektiv og bæredygtig genanvendelse af kompositmaterialer er fortsat en udfordring for vindindustrien; et problem, som DecomBlades innovationsprojekt sigter mod at løse.

At gøre genbrug lettere, mere effektivt og omkostningseffektivt er nøglen til at opskalere genbrugsinfrastrukturen. Med mere information om vingematerialet kan man introducere mere effektivitet i processen for genbrugspartnere. Det er grunden til, at DecomBlades-konsortiet nu introducerer produktbortskaffelsesspecifikationerne.

Den nye specifikation kan downloades på www.decomblades.dk og er gratis for alle, der ønsker at bruge den.

FAKTA:

Projektkonsortiet består af Ørsted, FLSmidth, HJHansen Recycling Group, LM Wind Power, MAKEEN Power, Siemens Gamesa Renewable Energy A/S, Vestas Wind Systems A/S, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Syddansk Universitet (SDU) og Energy Cluster Denmark.

Innovationsprojektet løber frem til 2024 og har et samlet budget på 40 mio. Projektet er medfinansieret af Innovation Fund Denmark.

DecomBlades-projektet fokuserer på tre processer: Mekanisk slibning/opskæring af vindmøllevinger, så materialet kan genanvendes i forskellige produkter og processer; anvendelse af de opskårne vinger i cementproduktion; samt en metode til at adskille kompositmaterialer under høje temperaturer, bl.a. kendt som pyrolyse.