Nyt samarbejde om standardløsninger indenfor vindindustrien - @Energy Cluster Denmark

Nyt samarbejde om standardløsninger indenfor vindindustrien

Med afsæt i et succesfuldt partnerskab om tårnfødder og guidelines for løft har Siemens Gamesa og Vestas – med Energy Cluster Denmark som facilitator – underskrevet en ny samarbejdsaftale, der skal øge standardisering på tværs af virksomheder i vindindustrien. I første omgang gælder det udstyr til udskibning af tårne.

Når et vindmølletårn skal sejles ud til installation til havs, svejser producenterne i dag en kasse fast ombord på installationsskibet, som tårnet kan spændes fast i. Det koster tonsvis af jern og masser af arbejdstid på kajkanten.

Efter fuldendt installation til havs, fjernes det hele fra skibet igen, hvilket både er dyrt i timer, kroner og for den grønne omstilling. Det fortæller Jesper Møller, Chief Engineer Offshore Execution, i Siemens Gamesa Renewable Energy. Han har netop underskrevet en samarbejdsaftale med konkurrenterne i Vestas – en aftale, der blandt andet handler om at standardisere det udstyr, der i dag er unikt for hver af de to producenter.

”I 2027 er der alt for mange havvindparkprojekter på tegnebrættet i forhold til mængden af installationsskibe, der er til rådighed. Det er en udfordring for den grønne omstilling, for os som producenter og for hele værdi- og leverandørkæden. Derfor har vi valgt at indgå et nyt samarbejde med Vestas for at optimere det omkostningstunge udstyr, vi hver især leverer i dag. Ved at øge standardiseringen kan vi ganske enkelt sejle flere mølledele ud på kortere tid,” siger Jesper Møller.

Sund fornuft med fælles industristandarder
Den nye samarbejdsaftale består af en række projektforløb, der alle drejer sig om udstyr og opbevaring af de enorme komponenter fra vindmølleproducenterne. Første forløb handler om såkaldt sea fastening – fiksering af tårne, men også af vinger og naceller, på installationsskibe.

”Standardisering er helt naturligt, når en industri skal modnes. Det gælder også for vindindustriens leverandørkæder. Det er sund fornuft for alle at udvikle fælles standarder, så vi som producenter ikke skal stå med ansvaret for store dele af logistikken. Ved at flytte flere af vores omkostninger ud i værdikæden, sparer vi penge, men det forbedrer også vores underleverandørers forretning. Det gavner i sidste ende produktionen af den grønne strøm, som alle efterspørger,” siger Morten Baungaard Nielsen, Lead Project Manager, Global Supply Chain, Global Transport Readiness, i Vestas:

”Nu leder vi efter alle, der vil hjælpe os med at gøre tingene smartere – vi vil gerne i dialog med alle fra vindindustriens værdikæder – også meget gerne vores konkurrenter. Alle, der vil gøre en fælles, grøn forskel sammen med os,” siger Morten Baungaard Nielsen.

Innovationskraft
Tidligere har Vestas, Siemens Gamesa og flere underleverandører også samarbejdet om fælles løfteudstyr og design af tårnfødder – forløb, der blev understøttet af den danske energiklynge, Energy Cluster Denmark, der igen er valgt som facilitator i samarbejdet på tværs af vindindustrien.

”De store virksomheder har valgt, at vi igen skal understøtte deres fælles fokus på optimering og industrialisering af de tunge, logistiske processer og værdikæder, havvindindustrien repræsenterer. I den globale konkurrence skal vi konstant forbedre industriens innovationskraft, og det er den nye samarbejdsaftale mellem Vestas og Siemens Gamesa endnu et godt eksempel på, at vi kan,” siger Glenda Napier, CEO i Energy Cluster Denmark.

Mere information om samarbejdet?

Vil du videre mere om det nye samarbejde og om muligheden for at være med? Kontakt Christian Munk Jensen, Project Manager i Energy Cluster Denmark: +45 50552606 / cmj@energycluster.dk