engcon gjorde en historisk entré på Stockholms børs

engcon gjorde en historisk entré på Stockholms børs

engcon gjorde historisk entré på Stockholms børs fredag den 17. juni. Der var stor interesse for børsnoteringen hos både institutionelle investorer og privatpersoner.

Børsnoteringen på Stockholms børs var resultatet af et års forberedelse, og nu tager virksomheden yderligere skridt i sin rejse mod fremtiden.

– Vi er stolte af engcons position som en af verdens førende producent af tiltrotatorer. Vores innovative produkter muliggør en mere effektiv og bæredygtig udnyttelse af ressourcerne ved at omdanne gravemaskiner til redskabsholdere, der overflødiggør andre maskiner. Børsnoteringen på Nasdaq Stockholm vil understøtte vores rejse mod at ændre gravebranchen, og vi vil arbejde hårdt på at levere på den tillid, som vores kunder og aktionærer har vist os, kommenterer Krister Blomgren, administrerende direktør i engcon.

Børsnoteringen betyder, at engcon får en bredere ejerstruktur med både store og små ejere, hvilket gavner virksomhedens langsigtede perspektiv og stabilitet i forhold til markedet.

– Dette er en stor milepæl for mig personligt. Vi er kommet utrolig langt, siden jeg startede virksomheden for godt 30 år siden. engcons ambition er fortsat at udvikle fremtidens løsninger til smartere, sikrere og mere effektivt gravearbejde. Det er glædeligt, at interessen for vores dygtige virksomhed har været så stor, og vi får nu en stærk investorbase, der kan støtte os i fremtiden. Jeg ser frem til at være en fortsat aktiv ejer og byder hjerteligt velkommen til alle vores nye aktionærer, siger Stig Engström, stifter og hovedejer i engcon.

engcon er den førende globale leverandør af tiltrotatorer og tilhørende redskaber, som øger gravemaskiners effektivitet, fleksibilitet, præcision og sikkerhed. Med viden, engagement og et højt serviceniveau skaber engcons mere end 400 medarbejdere succes for deres kunder. engcon blev grundlagt i 1990 med hovedkontor i Strömsund i Sverige og møder markedet via 13 lokale salgsselskaber og et etableret netværk af forhandlere rundt om i verden. Nettoomsætningen nåede i 2021 op på ca. 1,5 milliarder SEK.

www.engcon.com

Anne Vågström

Head of IR +46 76 126 40 84

engcon – verdens førende producent af tiltrotatorer

Vi er engcon, en virksomhed fra det nordlige Sverige, som er opbygget og drevet af mennesker, der lægger deres hjerte og sjæl i at ændre den måde, gravearbejde udføres på. Lige fra første færd har vores virksomhed bygget på en tæt relation til slutbrugerne af vores produkter for at optimere deres hverdag.

engcon blev grundlagt af Stig Engström i 1990 og begyndte straks at udvikle den nu verdensførende engcon-tiltrotator.

VORES VISION
Change the world of digging - En helt ny form for gravning

VORES FORRETNINGSIDÉ

Som uafhængig producent og leverandør af avanceret tilbehør til gravemaskiner
hjælper vi gravevirksomheder over hele verden med at skabe sikrere arbejdspladser, optimere deres ressourcer og være mere effektive.

VORES MISSION
At blive verdens førende, uafhængige producent af avanceret tilbehør til gravemaskiner verden over.

engcon er en større koncern bestående af moderselskabet engcon Holding AB med hovedsæde i Strömsund i Sverige, og også salgsfirmaer på respektive markeder: Sverige, Norge, Finland, Danmark, Frankrig, Benelux, Nordamerika (USA og Canada), Storbritannien Tyskland, Korea og Australien. engcon-gruppen omsatte i 2020 for ca. 1230 mio. SEK med ca. 300 medarbejdere. engcon blev grundlagt i 1990. www.engcon.com