Gå til indhold
Engcon fejrer 30 år – tiltrotatorens rejse fra garagen i den lille svenske landsby Lidsjöberg til det centrale Manhattan

Pressemeddelelse -

Da Stig Engström første gang kom i kontakt med et hurtigskift til gravemaskiner, der kunne rotere og dreje, indså han straks, at produktet ville kunne ændre graveverdenen. I 1990 grundlagde han virksomheden Engcon, og 30 år senere omsætter Stig Engström´s livsværk for mere end 1 mia SEK, og virksomhedens produkter findes i alle dele af verden.

Engcon – "Engström Construction" – fylder 30 år i år. Det hele startede i Stig Engströms egen garage i den lille hjemby Lidsjöberg, 70 km nordvest for Strömsund i det nordlige Sverige. Der byggede Engström selv forskellige prototyper, som derefter blev testet på lokale entreprenører. Selv om han selv var overbevist om, at der var et enormt potentiale i produktet, var det en hård rejse at overbevise andre om det og få konceptet til at fungere.

– Det var en utrolig hård start med både teknisk og økonomisk modgang. I første omgang lavede jeg store tekniske justeringer af produkterne og var helt afhængig af at kunne teste det hos entreprenørerne. Der var en del tekniskeudfordringer, samtidig med, at jeg havde brug for at samle kapital. Efter nogle år begyndte produktet at fungere bedre, og flere og flere innovative iværksættere opdagede, hvilken revolution tiltrotatoren var, og takket være deres støtte og tålmodighed er vi, hvor vi er i dag," siger Stig Engström.

Hovedkontoret, fabrikken, det svenske salgsselskab og de fleste af de administrative funktioner ligger stadig i Strömsund og vil forblive der, siger Stig Engström, der har et stort lokalt hjerte. Men i dag har Engcon yderligere en fabrik i Polen og salgsselskaber i Finland, Danmark, England, Holland, Belgien, Frankrig, Tyskland, USA og Australien, og det er planen at starte salg op i Korea til foråret. Andre globale markeder, f.eks. Østrig, Schweiz, Baltikum, Spanien og Italien bearbejdes af vores internationale salgsselskab.

– Lige nu er vi ved at lukke en større aftale med levering til det centrale Manhattan. For 30 år siden kunne jeg knapt nok drømme om, at jeg ville have en virksomhed, der omsatte for mere end en milliard kroner med over 300 medarbejdere i mere end ti lande, siger Stig Engström.

Selve fejringen af 30-årsdagen vil kunne mærkes gennem forskellige aktiviteter i løbet af året. Det vil kunne mærkes på Conexpo – Conagg i Las Vegas i løbet af marts og Svenska Maskinmässan i juni. Selve fejringen foregår den 9. juli, hvor Engcon inviterer alle indbyggerne i Strömsund ind til et show, og den 10. juli er der åbent hus på fabrikken med rundvisning, aktiviteter, kage, filmfremvisning og taler.

– Nu ser vi frem til de næste 30 år! Hvem ved, hvor vores tiltrotatorer drejer rundt til den tid? afslutter Stig Engström og smiler.

engcon er verdens førende producent af tiltrotatorer (håndledsfunktion til gravemaskiner) og tilhørende redskaber, og udstyr som øger gravemaskiners fleksibilitet, præcision og sikkerhed. Med viden, engagement og et højt serviceniveau skaber vi succes for vores kunder.

engcon er en større koncern bestående af moderselskabet engcon Holding AB med hovedsæde i Strömsund i Sverige, og derudover 9 salgsselskaber på de respektive markeder: Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Tyskland, Frankrig, Holland og Nordamerika (USA og Canada). Ansvarlig for de øvrige markeder er engcon International. engcon-gruppen omsatte i 2018 for ca. 1200 mio. SEK med ca. 250 medarbejdere. engcon blev grundlagt i 1990. www.engcon.com

engcon – verdens førende producent af tiltrotatorer

Vi er engcon, en virksomhed fra det nordlige Sverige, som er opbygget og drevet af mennesker, der lægger deres hjerte og sjæl i at ændre den måde, gravearbejde udføres på. Lige fra første færd har vores virksomhed bygget på en tæt relation til slutbrugerne af vores produkter for at optimere deres hverdag.

engcon blev grundlagt af Stig Engström i 1990 og begyndte straks at udvikle den nu verdensførende engcon-tiltrotator.

VORES VISION
Change the world of digging - En helt ny form for gravning

VORES FORRETNINGSIDÉ

Som uafhængig producent og leverandør af avanceret tilbehør til gravemaskiner
hjælper vi gravevirksomheder over hele verden med at skabe sikrere arbejdspladser, optimere deres ressourcer og være mere effektive.

VORES MISSION
At blive verdens førende, uafhængige producent af avanceret tilbehør til gravemaskiner verden over.

engcon er en større koncern bestående af moderselskabet engcon Holding AB med hovedsæde i Strömsund i Sverige, og også salgsfirmaer på respektive markeder: Sverige, Norge, Finland, Danmark, Frankrig, Benelux, Nordamerika (USA og Canada), Storbritannien Tyskland, Korea og Australien. engcon-gruppen omsatte i 2020 for ca. 1230 mio. SEK med ca. 300 medarbejdere. engcon blev grundlagt i 1990. www.engcon.com