1.800 regnskaber: Transportsektor i træg fremgang

En ny analyse af de første 1.776 regnskaber fra de danske transportvirksomheder vidner om en beskeden økonomisk fremgang i sektoren. 53 procent af de undersøgte virksomheder tjente flere penge i seneste regnskabsår end i forrige, og samlet set stiger indtjeningen med 13 procent.

Bag analysen står Spar Nord, som på baggrund af data fra erhvervsdatabasen Proff.dk har analyseret udviklingen i de 1.776 regnskaber, som landets transportvirksomheder indtil videre har afleveret til Erhvervsstyrelsen i år, og som alle rummer mindst fem års historik fra virksomhedens drift.

- Det er naturligvis positivt, at flertallet af de undersøgte transportvirksomheder i dag tjener flere penge, men det er bestemt ikke nogen prangende fremgang, vi er vidne til, lyder det fra aktieanalytiker i Spar Nord Mikkel Duus-Hansen.

Han hæfter sig ved, at det er store virksomheder som Torm A/S, A/S Storebælt og A/S Øresundsforbindelsen, der er med til at trække hele sektorens indtjening op.

- Og når 47 procent af de undersøgte virksomheder oplever en tilbagegang i indtjeningen, så vidner det om en branche, der bredt set er i status quo. Og sådan har tilstanden i øvrigt været i flere år, tilføjer han med henvisning til, at der i de seneste fem år har været en ligelig fordeling af transportvirksomheder i indtjeningsmæssig fremgang henholdsvis tilbagegang.

Ifølge Proff.dk er der i dag 3.229 danske transportvirksomheder i drift med mindst fem års historik, og dermed dækker analysen 60 procent af de regnskabspligtige virksomheder i sektoren.

- Med godt halvdelen af de kvalificerede regnskaber i hus har vi nu et godt grundlag for at analysere på sektoren som helhed. Når vi ser på de underliggende brancher, er billedet, at skibsfarten hvert år siden 2010 har haft tilbagegang i indtjeningen, mens det er kategorien af hjælpevirksomheder, anført af A/S Storebælt og A/S Øresundsforbindelsen, der samlet trækker sektoren op til en svag fremgang i 2013. Billedet af en sektor i status quo kan dog naturligvis stadig blive påvirket, hvis der kommer nogle voldsomme afvigelser fra gennemsnittet blandt de tilbageværende regnskaber, siger administrerende direktør Stefan Kercza fra Eniro Danmark, der står bag Proff.dk.

DTL: Nethandel skaber fremgang
I erhvervs- og arbejdsgiverforeningen Dansk Transport og Logistik (DTL) genkender cheføkonom Morten Pernø billedet af en svag, men trods alt positiv udvikling i sektoren.

- Vi kan blandt andet pege på den øgede internethandel som en del af forklaringen på, at virksomheder inden for post- og kurertjenester oplever fremgang, uddyber Morten Pernø med henvisning til Danske Vogmænds seneste konjunkturundersøgelse.

- Men ser vi generelt på vognmændenes indtjening, så er den kun blevet svagt forbedret siden lavpunktet i 2009, og forbedringen skyldes efter vores vurdering ikke mindst, at beskæftigelsen er blevet tilpasset den lavere efterspørgsel, lyder det afsluttende fra Morten Pernø.

For yderligere oplysninger eller kommentarer kontakt venligst:
Aktieanalytiker Mikkel Duus-Hansen, Spar Nord. Tlf. 9634 4202 eller mdh@sparnord.dk
Kommunikationschef Kristoffer Apollo, Eniro Danmark (herunder Proff.dk). Tlf. 2790 3102 eller kristoffer.apollo@eniro.com
Pressechef Leif Lind Simonsen, Spar Nord. Tlf. 2527 0330 eller lsi@sparnord.dk

Om Regnskabsanalysen 2014
På baggrund af data fra Proff.dk analyserer Spar Nord årligt de regnskaber, som danske virksomheder indrapporterer til Erhvervsstyrelsen. Analysen fokuserer på virksomhedernes udvikling i resultat før skat, egenkapital og balance, sådan som virksomhederne selv rapporterer tallene i regnskaberne.

Analysen dækker samtlige hovedselskaber med rapporteringspligt til Erhvervsstyrelsen, som har rapporteret i perioden januar 2013 til juni 2013. Herfra fratrækkes virksomheder med færre end fem års regnskabshistorik samt virksomheder, der er under konkursbegæring.

Datagrundlaget for regnskabsanalysen omfatter samtlige sektorer i dansk erhvervsliv, men analysen har alene fokus på at beskrive og forklare udviklingen i et udvalgt antal sektorer, som eksempelvis byggeri, industri og handel/detail.

Om Spar Nord
Med flere end 360.000 kunder, cirka 1.500 medarbejdere og 75 lokale banker (filialer) over hele landet er Spar Nord blandt de største banker i Danmark. Banken har gennem finanskrisen hvert år leveret trecifrede millionoverskud og landede i 2013 et overskud før skat på 670 millioner kroner.

Spar Nord ejes af cirka 125.000 aktionærer.

For yderligere information se www.sparnord.dk

Om Proff.dk
Proff.dk er et unikt valideringsværktøj med fokus på business-to-business-samhandel. Proff.dk er stedet, hvor du frit tilgængeligt finder flest samlede informationer om dansk erhvervsliv med nøgletal og data omkring virksomheder og ledere – alt sammen gratis.

Proff.dk udgives af Eniro Danmark A/S.

For yderligere information se www.proff.dk

• Erhverv

• proff.dk
  • spar nord
  • transportsektoren
  • stefan kercza
  • regnskabsanalyse
  • vognmænd
  • skibsfart

Eniro er én af de største lokale søgevirksomheder i Norden. Eniro-gruppen har ca. 2.800 ansatte og har været noteret på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2013 var Eniros omsætning på 3.660 mio. SEK.Mere end 80 procent af Eniro-gruppens omsætning kommer fra digitale kanaler. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Læs mere på www.enirogroup.com.

Eniro Danmark udgiver blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak, Proff og De Gule Sider samt Mostrup Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger. I Danmark har Eniro ca. 400 ansatte.