Hvordan vælger jeg en luftrenser?

Hvordan vælger jeg en luftrenser?

En luftrenser er et elektrisk produkt, der virkelig kan få os til at få det bedre. Den sikrer, at indeluften holdes ren, og at forurenende stoffer fjernes. Den kan også reducere niveauet af luftbårne bakterier og vira. En luftrenser bruges i både hjem, kontorer og offentlige steder.

Når du køber en luftrenser, er der forskellige ting, du skal kigge efter. Det er vigtigt, at luftrenseren har et HEPA-filter (High Efficiency Particulate Arresting). HEPA-filteret er et luftfilter, der filtrerer luftbårne partikler fra. Alt efter hvilken klasse filteret har, filtrerer det forskelligt. F.eks filtrerer et filter i klasse H13 mere end 99,95 % af partiklerne i luften fra.

Se også efter DIN EN1822, som er en europæisk standard, der anvendes til meget højeffektive, ultralavt gennemtrængende luftfiltre (EPA, HEPA og ULPA). Den bestemmer effektiviteten ud fra en metode, der tæller partikler med en testaerosol og klassificerer filtrene efter deres effektivitet. MPPS (Most Penetrating Particle Size) er den partikelstørrelse, der er sværest at fange (typisk 0,1 - 0,25 mikron). Testen for MPPS er meget strengere end andre standarder, der kun tester ved 0,3 mikron. Det er vigtigt at indse, at partikler, der er større og mindre end MPPS, altid vil opnå en højere effektivitet, derfor fortæller test, der køres ved kun 0,3 mikron, ikke hele historien. På grund af dette blev DIN-standarden skabt.

På konsumentmarkedet er der meget få mærker, der er testet efter EN1822-standarderne. Fra et rensningssynspunkt er filtrene med EN1822-standarden meget mere effektive og DIN-standarden meget strengere end andre globale standarder. For at være sikker på at få en rigtig god luftrenser anbefales også ECARF certificering. ECARF (European Center for Allergy Research Foundation) certificerer kun produkter og tjenester, der er fuldt tilpasset allergikeres behov.

• Hvis du er særligt følsom over for kæledyrsskæl, allergener og lugte, bør du kigge på en luftrenser, der har specielle filtre til dette, siger Steen Kramer, Marketing Manager ACCO Brands Denmark.

Nogle luftrensere har sensorer, der registrerer, når niveauet af partikler stiger eller falder i rummets luft. Ved hjælp af sensorerne kan luftrenserne automatisk justere blæserhastigheden for maksimal tilpasset rensning af luften. Størrelsen på det lokale, der skal holdes rent, er også en afgørende faktor for, hvilken luftrenser der er rigtig, fordi luftrenserne fremstilles i forskellige modeller med forskellig kapacitet.

Designet er selvfølgelig også vigtigt. En moderne luftrenser, der smelter ind i rummet, gør også luftrenseren til en stilfuld indretningsdetalje. Så vælg den der passer bedst til dit hjem, men tjek filteret først!