Storfamilier har sat skub i byggeriet af kæmpeboliger de sidste fem år

De sidste fem år er der hver dag kommet syv nye boliger med seks værelser eller flere til i Danmark. Markedet for kæmpeboliger er i vækst på grund af flere familier med mange børn og sammenbragte familier.

Det er ikke boliger på seks værelser eller derover, man skulle tro, der var størst efterspørgsel på, når danske kvinder i gennemsnit sætter 1.6 barn i verden pr. person, men alligevel er der de sidste fem år sket en vækst i antallet af kæmpeboliger med seks værelser eller flere. Ifølge tal fra Danmarks Statistik, som ejendomsmæglerkæden Estate har analyseret, er der siden 2017 kommet 12.410 flere kæmpeboliger til. Eller 2.482 om året, hvilket svarer til, at syv nye kæmpeboliger hver dag de seneste syv år har set dagens lys i Danmark.

-Med den stigende klima- og ressourcebevidsthed, som har forplantet sig herhjemme, er det i højere grad et spørgsmål om at indrette sig smart og udnytte pladsen optimalt, der er fremherskende, men vi ser på den anden side også her et segment af husstande, som efterspørger ekstraordinær meget plads, og det er typisk familier med mange børn og sammenbragte familier, der primært står for det stigende antal boliger med mange værelser, siger Thomas Hovgaard, der er presseansvarlig i Estate.

Selvom stigningen i procent ikke er eksplosiv, er den ifølge Thomas Hovgaard er udtryk for, at der stadig er et marked for store boliger.

-Overvejer man fx at bygge til for at få mere plads, men frygter man samtidig, at investeringen ikke vil holde, fordi det der er færre købere til store boliger, så kan man godt være rolig. For tendensen er, at behovet for disse boliger med mange værelser er i vækst, det afspejler udviklingen i husstande, siger Thomas Hovgaard.

Han mener, at det er altid er en god ide at rådføre sig med en ekspert i det lokale boligmarked, når man står overfor at skulle udvide sin bolig.

-Her ville jeg altid spørge de lokale mæglere til råds, som er dem, der kender markedet og kundernes behov bedst. Her vil du få den mest præcise vurdering og kunne træffe den bedste beslutning, da en tilbygning typisk er en af de største privatøkonomiske beslutninger, man kommer til at træffe som boligejer, siger Thomas Hovgaard.

Boliger med 6 værelser eller flere

Parcel/Stuehuse

1071903

Række-, kæde- og dobbelthuse

Etageboliger

i alt

Kilde: Danmarks Statistik

• Erhverv

• Hovedstaden

Estate er en landsdækkende ejendomsmæglerkæde med 95 forretninger fordelt over hele Danmark. Ejendomsmæglerne i Estate har et stort lokalkendskab og mange års erfaring med at hjælpe danskere, der skal købe eller sælge bolig. Estate ejes af Nykredit Mægler, som er en del af Nykredit.

Thomas Hovgaard

Pressekontakt Presseansvarlig Estate 30831052