Et alsidigt alternativ med DALI-funktion – "ELSA"-downlights fra ESYLUX

Oktober 2015. Med serien "ELSA" udvider producenten ESYLUX sin portefølje af indendørs belysning med LED-downlights, der ud over de lysmæssige kvalitetskendetegn især udmærker sig ved en høj grad af variation. Således kan der vælges mellem forkoblingsenheder til alle almindelige driftsteknikker, herunder mulighed for en DALI-opsætning med tilsvarende styringsfleksibilitet. Derudover fås lamperne i forskellige størrelser, effekttyper samt lysfarver. Sidstnævnte er endvidere meget pålidelige takket være en meget lav tolerance. De kraftige LED'er sørger for en høj energieffektivitet og en god farvegengivelse og danner grundlag for en lang levetid for lamperne. Monteringen er nem og hurtig takket være forkonfektionerede stik, praktiske klemmer og valgfrit adapterkabel.

Downlights har længe været en klassiker inden for indendørs belysning. De kan anvendes utallige steder, f.eks. i gange, trappeopgange eller lobbyer eller som supplerende loftsbelysning i enkelte rum. Dem, der vil imødekomme de forskellige krav, der stilles inden for alle disse områder, med en ny produktløsning, skal derfor kunne tilbyde tilstrækkeligt med specifikationer for mange forskellige funktioner. Derudover gælder det om at sørge for, at lamperne ikke bare har en lang levetid, men at de også forbliver fremtidssikrede.

Varianter til alle almindelige driftsteknikker, lav farvetolerance
Derfor har producenten ESYLUX, i forbindelse med den nye downlights-serie "ELSA", ikke mindst lagt vægt på at sikre den størst mulige kompatibilitet med alle almindelige driftsteknikker. Alle varianter er ikke blot udstyret med valgfrie forkoblingsenheder for en enkel koblingsdrift eller en 1-10 volt dæmpning, men fås også til digital styring via DALI-bussen. "Denne funktion gør det muligt at anvende disse downlights til f.eks. opsætning sammen med andre lamper for at skabe individuelle lysscener i større rum", siger Thorsten Pieper, produktchef hos ESYLUX. Da smag og behag inden for lysfarve også tit er forskellig, fås samtlige lamper desuden med en farvetemperatur på enten 3000 eller 4000 kelvin. Farvetolerancen, dvs. den maksimale afvigelse fra den angivne kelvin-værdi, er udsædvanligt lav og er på mindre end 3 MacAdam-ellipser. "Også her garanterer den strenge kvalitetskontrol af samtlige lamper i vores lyslaboratorie, at sådanne værdier er særligt pålidelige", understreger Pieper.

Forskellige effekttyper ved samme energieffektivitet
Endvidere udskiller de forskellige varianter i serien sig først og fremmest ved deres størrelse og styrke. De hvide trykstøbte aluminiumskabinetter, hvis lille monteringshøjde skal sørge for en diskret fremtoning, har forskellige mål på henholdsvis 97, 180 og 240 mm i diameter. Alle 3 modeller kan anvendes til forskellige ydelsesværdier: Effektforbrug er på 5, 9 og 18 watt. Den tilsvarende gode lysudnyttelse på op til 95 lm/W skyldes først og fremmest de meget energieffektive LED'er. Deres forventede levetid understreger også den optimale bæredygtighed: Den ligger på 35.000 timer.

God farvegengivelse og nem montering
Da netop farveægtheden ved belysning med LED'er spiller en så vigtig rolle, orienterer ESYLUX sig imidlertid også ud fra farvekvalitetsskalaen CQS (Color Quality Scale). Det betyder, at målingen af "ELSA"-lamperne både ud fra farvegengivelsesindekset CRI og den mere retvisende CQS for LED'er har vist en god værdi på over 80. For alle downlights gælder det endvidere, at de kan installeres hurtigt og enkelt. Stikforbindelserne mellem forkoblingsenheden og lampen er forkonfektioneret til alle driftsteknikker og kan til enhver tid forlænges med adapterkabler, der fås som ekstraudstyr. Endvidere muliggør praktiske klemmefjedre en tilsvarende hurtig og pålidelig fastgørelse af disse downlights.

• Erhverv

• esylux
  • belysning
  • energioptimering
  • led
  • dali
  • downlights
  • elsa
  • lys
  • kvalitet
  • energieffektivitet
  • farvegengivelse

Som ekspert indenfor behovsorienteret automatisering i byggebranchen præsenterer ESYLUX et komplet produktprogram bestående af af intelligente, fleksible og innovative produktløsninger, der altid sætter mennesket i centrum, hvad angår funktionalitet.

Hovedkontoret, der ligger i Ahrensburg ved Hamborg, har rødder der går tilbage til 1968. Lige siden har ESYLUX sat internationale kvalitetsstandarder inden for tilstedeværelses- og bevægelsessensorer, intelligent belysning, nødbelysning samt røgalarmer. I øjeblikket har virksomheden 11 datterselskaber i Europa og arbejder sammen med erfarne handelspartnere på verdensplan på 17 forskellige adresser i Asien, Australien, Mellemøsten, Sydafrika og Sydamerika.

Se yderligere information på www.esylux.dk

Rikke Sørensen

Pressekontakt Administrationschef Marketing, Administration, Økonomi 004520216695