EWII Teknik sætter lys på Gram Slot

Det skal være trygt og rart at færdes i Haderslev. Det er missionen for EWII Teknik og Haderslev Kommunes Driftsafdeling, der i øjeblikket er i gang med flere projekter med lyssætning i byrummet:

”Den måde at arbejde med lys på hedder oplevelseslys, og har til formål at skabe effekter i byrummet,” lyder det fra projektleder i EWII Teknik, Andreas Thoustrup. Oplevelseslys er karakteriseret ved, at det for eksempel kan skifte farve, dreje, være sensor-styret eller have symboler.

Et af de steder, EWII Teknik er ved at gøre hyggeligere i vintermørket er indkørslen op til Gram Slot:

”Det her ved Gram Slot er første gang, jeg er med til et så stort projekt,” fortæller Andreas Thoustrup, og kigger på de sorte støbejerns-lygtepæle, som han og hans folk har sat op.

Projektet med at sætte belysning på Gram Slot er delt op i tre etaper, som hver indeholder 12 af de specielle lygtepæle. Første etape er færdig, men det har også holdt hårdt, afslører Andreas Thoustrup:

”Der gik et år, fra vi først hørte om lysene, til det første projekt var færdigt, fordi de her specielle lygtepæle er dyrere end de normale. Men de er også meget flottere,” siger han.

De næste etaper regner Andreas Thoustrup med, at EWII Teknik udfører hurtigere – omkring seks måneder pr etape - da processen nu allerede er lavet.

Projektet er finansieret af Haderslev Kommune og Gram Slot, og det er Andreas Thoustrup og hans folk glade for:

”Jeg synes, det er en rigtig god idé, at kommunen og slottet går ind og investerer i oplevelseslys. Det bidrager til en god oplevelse i byen, at der bliver bruger penge på de specielle områder,” siger han.

Lygtepælene er ikke så høje, og må derfor stå meget tæt for at kunne lyse vejen op. De er lavet af støbejern og er derfor meget tungere end de normale gadelygter. Og det er også årsagen til, at det tager længere tid for teknikerne at sætte dem op: Lygtepælene vejer 200 kilo stykket, og det tager en halv dag per mast for to mand at sætte op. Der er også sikringsindlæg i masterne, som afbryder strømmen til armarturerne, hvis lygtepælene bliver påkørt, forklarer Andreas Thoustrup.

Firmaet, der har været med til at designe og støbe lygtepælene, er Uldalls Jernstøberi.

Udover pælene ved Gram Slot har EWII Teknik også en del andre projekter i gang rundt omkring i Haderslev: Blandt andet har teknikerne sat LED-bånd op ved Graverne og ved broerne i Damparken i Haderslev.

”Vi gør, hvad vi kan for at gøre Haderslev tryggere og hyggeligere med vores belysning, så der er rart at være her,” fortæller Andreas Thoustrup.

• energi
  • internet