Internationalt samarbejde kommer til Kolding og Horsens

De to virksomheder, EWII og VELUX, indgår samarbejde med en række internationale iværksættere for at fremme grøn og bæredygtig byudvikling.

Det sker igennem innovationsprogrammet Urbantech, der de seneste måneder har indsamlet og sorteret i mere end 400 ansøgninger fra håbefulde kandidater.

Nu er der udvalgt en bruttoliste med de ti bedste, internationale iværksættere.

EWII har valgt at indgå samarbejde med britiske Orxa Grid, samt to tyske virksomheder, Rysta og Powerfox, mens VELUX indgår et samarbejde med Next Energy Technologies fra USA, Tyske Moeco og Foobot fra Luxembourg.

Samarbejderne betyder, at de internationale iværksættere tilbringer tre måneder til efteråret hos henholdsvis EWII og VELUX. For EWIIs vekommende, glæder forretningsudviklingsdirektør, Pernille Johannessen, sig til at byde gæsterne velkommen i koncernens hovedkvarter i Kolding.

”Vi forventer os meget af samarbejdet. Det er sundt med perspektiv udefra, og alle tre iværksættere kommer med ny viden og tekniske løsninger, vi kan bruge her i Danmark. Det er tre forskellige indgangsvinkler, men fællesnævneren er, at det handler om grøn udvikling og bæredygtighed, så det er selvfølgelig et godt match med os i EWII,” siger Pernille Johannessen, forretningsudviklingsdirektør i EWII.

Hos VELUX-afdelingen for innovation og produktudvikling i Østbirk, ser man også frem til samarbejdet med de valgte virksomheder. Det vil være til gavn for begge parter, lyder det:

”Innovation og bæredygtighed er en vigtig del af VELUX dna, og vi ser frem til at arbejde med de tre startup virksomheder om ny teknologi og løsninger, som kan medvirke til en mere bæredygtig byudvikling. Samtidig vil vi også kunne lære noget af samarbejdet med unge, innovative startup virksomheder”, siger senior vice president Tina Mayn, VELUX.

Urbantech er et kontinuerligt iværksætterprogram, der hvert år udvælger en række internationale talenter, som de matcher med danske virksomheder. Hver cyklus løber over tre år, hvor talenterne i samarbejde med de danske virksomheder bidrager til udviklingen af nye teknologiske løsninger til fremtidens byer. Udover EWII og VELUX er også COWI med i årets Urbantech-program. Urbantech er desuden støttet af Realdania og Industriens Fond.

Nu er tiden kommet til at tage næste skridt:

”Det har været en god udvælgelsesproces, og selvfølgelig spændende at være i så tæt dialog med de andre danske virksomheder. Nu står vi med et resultat af mange, mange møder, og det føles rigtig godt. Nu gælder det bare om at komme ud over stepperne med det konkrete udviklingsarbejde,” siger Pernille Johannessen.

Pernille Johannessen, forretningsudviklingsdirektør hos EWII, telefon 51 15 25 60.

Erdal Ahmedovski, programansvarlig hos VELUX, telefon 51 39 31 23.

For interview med en af iværksætterne, britiske Orxa Grid, kontakt venligst:

Stephanie Santayana, Product and Marketing Lead ved Orxa Grid, tlf +44(0)07541 767107 eller på smsantayana@orxagrid.com

• samarbejde
  • iværksætter