9 ud af 10 bliver klogere på ferien

De fleste danskere ønsker at blive klogere på det land eller den by, de besøger, og vi er ivrige efter at lære lokalbefolkningen at kende, viser ny, stor rundspørge fra Falk Lauritsen Rejser.

Charterrejser forbindes oftest med afslapning og solbadning, men vi vil også gerne lære noget, når vi er på ferie i et andet land. Det sidste ses tydeligt afspejlet i Falk Lauritsen Rejsers seneste rundspørgeundersøgelse, hvor 1.114 respondenter har svaret på spørgsmålet: Bliver du klogere af at rejse?

36 procent svarer, at de altid bliver klogere, når de rejser, mens 60 procent svarer, at de for det meste bliver klogere. Kun fire procent af deltagerne mener, at de sjældent bliver klogere på deres rejse.

20 procent: Kulturen ikke vigtig
Selvom der generelt er enighed om, at man lærer noget af at rejse, er det dog ikke lige vigtigt for alle, hvad man tager med sig hjem fra ferien.

På spørgsmålet: Er det generelt vigtigt for dig, at blive klogere på det land og den kultur, du besøger, når du holder ferie?, svarer 80 procent, at det er vigtigt eller endog meget vigtigt, mens resten – altså ca. 20 procent – mener, at det ikke er vigtig for dem at blive klogere på værtslandets kultur.

Hverken alder eller køn har nogen større indflydelse på, hvor vigtigt man synes det er, at blive klogere på ferien, afslører respondenternes svar.

Vi vil gerne i snak med de lokale
75 procent af deltagerne i undersøgelsen falder ofte eller altid i snak med lokalbefolkningen, mens 25 procent svarer ”sjældent” eller ”aldrig”.

Det er de voksne fra 26 år og fremefter, der oftest falder i snak med de lokale, mens det sker lidt sjældnere for de helt unge mellem 18-25 år og for de ældre over 65. Langt de fleste respondenter svarer i øvrigt, at de ønsker, at komme endnu tættere på lokalbefolkningen, når de er på ferie.

Nye venskaber på ferien
Flere driver det videre endnu. Rundspørgen viser, at mange knytter venskaber med lokale på det rejsemål, de besøger. 27 procent har flere gange fået nye venner, mens 31 procent svarer, at det er sket mindst én gang. 42 procent har aldrig prøvet at blive venner med de lokale.

“Svarene her viser, at vores gæster generelt er nysgerrige på de lande, de besøger og åbne over for værtslandet og lokalbefolkningen. Det synes jeg er utroligt positivt og et klart tegn på at charterrejser ikke kun handler om badeferie og solbadning”, udtaler direktør Søren Falk Lauritsen i en kommentar til undersøgelsen.

De vigtigste kilder til viden
Falk Lauritsen Rejser har også undersøgt, hvordan de rejsende forbereder sig og søger information om rejsemålet inden ferien. De vigtigste kilder er i nævnte rækkefølge hjemmesider, guidebøger (som Turen Går Til) og rejsebureauets eget materiale. Aviser, magasiner, rejseblogs og Facebook nævnes som sekundære kilder i forberedelsesfasen.

For yderligere informationer kontakt Søren Falk Lauritsen på 2128 5433

• charterrejser
  • kultur
  • undersøgelse
  • rejse destinationer
  • rejse
  • falk lauritsen
  • turisme

Falk Lauritsen Rejser har rødder tilbage til 1967, hvor familien Falk Lauritsen for første gang sendte feriegæster til den spanske ferieø Mallorca. I 2011 og 2012 er Falk Lauritsen blevet kåret til Danmarks bedste charterbureau. I 2012 forventer selskabet at sende ca. 90.000 danskere syd på til sol- og badeferie.