Rejsekongens tip til danskernes sommerferiefavorit

Danskernes foretrukne sommerdestination er Middelhavet, og i top ligger Mallorca. Få kender ferieøen så godt som Søren Falk Lauritsen, der kommer her 5-6 gange om året og aldrig får nok. Begejstringen deles af Falk Lauritsen Rejsers gæster, viser helt ny undersøgelse.

Her er livlige tapasbarer og grotter, der genlyder af klassisk musik. Her er feststemte feriebyer, der først går i seng, når solen står op og afsidesliggende bjerglandsbyer, hvor man kommer helt ned i gear. En af verdens populære ferieøer har med andre ord noget for folk i alle aldre. Det fortæller Falk Lauritsen Rejsers direktør, Søren Falk Lauritsen, der besøger øen 5-6 gange hvert år.

”Min familie har de seneste 25 år haft en ferielejlighed i Illetas, der ligger i Palmabugten, ca. seks km fra selve Palma by. Jeg benytter mig af enhver lejlighed til at tage hertil, hvad enten det er på forlænget weekend eller fjorten dages ferie, og begejstringen deles heldigvis af min familie. For et par år siden blev min yngste søn gift her med sin svenske hustru”, fortæller Søren Falk Lauritsen.

Fornyet popularitet
Familien Falk Lauritsen har langt fra Mallorca for sig selv. Den balleariske ferieø har de senere år opnået nypopularitet og appellerer i dag bredere end for 20 år tiden. Det er der en god forklaring på:

”For nogle år siden nedlagde man 10-15 procent af de allerbilligste hoteller og lagde en plan for, hvordan man kunne højne den generelle kvalitet. Man ville have et andet - eller i hvert fald mere nuanceret - image end grisefest og partyø. Hotelstandard og serviceniveau er i dag på et langt højere niveau, og det er også et plus, at der kun er tre timers flyrejse hertil”, mener Søren Falk Lauritsen.

Rejsedirektørens favorit
Søren Falk Lauritsens personlige favorit er hovedbyen Palma – en by der efter rejsedirektørens mening er blandt Europas smukkeste og har alt, hvad man kan ønske sig:

”Fantastisk arkitektur med katedralen og de smukke modernista-bygninger. Atmosfærefyldte gader og et rigt og spændende butiksliv med flotte forretninger. Og - som så mange andre steder på Mallorca - nogle fremragende restauranter. Selv holder jeg dog mest af at spise i lystbådehavnen i Portals Nous, 10 km fra Palma. Her er spisesteder i alle prisklasser på et meget højt niveau.”

God til både afslapning og sport
Søren Falk Lauritsen fremhæver også Mallorcas natur, der indbyder til både afslapning og sport.

”Her er perfekte terræner til cykling, og et klima der gør det muligt at spille fodbold og golf i de tidligste forårsmåneder. Her er 20 golfbaner af høj kvalitet. Nogle af Europas bedste strande ligger i og omkring Alcudia, og langs den bjergrige vestkyst får man ubetalelige naturoplevelser med den smukke fiskerby Puerto de Sollér som naturligt omdrejningspunkt”, fortæller Søren Falk Lauritsen.

Undersøgelse: Gæsterne kommer igen og igen
Og en del tyder på at Falk Lauritsen Rejsers gæster er på bølgelængde. En undersøgelse foretaget blandt 1103 Facebook-brugere viser, at flere end 4 ud af 5 har besøgt Mallorca. Lidt mere end en tredjedel af de adspurgte har været her mere end én gang og ca. 20 procent eller 216 personer svarer, at de kommer ”igen og igen”.

På spørgsmålet om, hvad det bedste er ved Mallorca, nævner deltagerne i undersøgelse i nævnte rækkefølge strandene, vejret, den korte flyvetid og naturen som de vigtigste faktorer. Også maden betyder dog en del – især for mændene.

• falk lauritsne rejser
  • spanien
  • mallorca

Falk Lauritsen Rejser har rødder tilbage til 1967, hvor familien Falk Lauritsen for første gang sendte feriegæster til den spanske ferieø Mallorca. I 2014 præsenterer Falk Lauritsen Rejser to spændende nyheder; Sivota på det græske fastland og Montenegro. I 2014 forventer selskabet at sende ca. 80.000 danskere syd på til sol- og badeferie.