Fiat og (RED) går sammen i kampen mod pandemier

Fiat og (RED) går sammen i kampen mod pandemier

Fiat indgår samarbejde med NGO’en (RED) om at bekæmpe pandemier verden over og lancerer i den forbindelse nye varianter af Fiat 500.

Fiat, Jeep og RAM er indgået i et samarbejde med den velgørende organisation (RED), der bekæmper pandemier og sygdomme de steder i verden, hvor behovet er størst. Fiat, Jeep og Ram har forpligtet sig til at bidrage med minimum 4 mio. dollars frem til og med 2023, som vil blive brugt til bekæmpe pandemier herunder AIDS og COVID-19. Og med de nye (RED)-udstyrsvarianter af Fiat 500 bliver det muligt for kunderne også at deltage i den kamp.

Både den nye, elektriske 500 og Fiat 500 med mild-hybridmotor kommer i (RED-)varianter med navnet (500)RED.

Særlig farve og kendetegn

Begge biler kommer med en række særlige detaljer og kendetegn. De kan naturligvis få i en særlig og meget iøjnefaldende rød farve (kaldet Red by RED for den elektriske 500 og Passione Red for Fiat 500 med mild-hybridmotor). Den røde farve går igen udvendigt på særlige logoer på stolerne, sidespejlene og alufælgene og inde i bilen på instrumentbordet og på loger på måtter, sæder og nakkestøtter.

Hård mod bakterier og virus

Derudover kommer de nye (500)RED-varianter med luftfiltre, der har fået en særlig antibakteriel og antimykotisk behandling, som er meget effektiv (>99,9 procent) over for bakterier og virus, og som kan hindre spredning af begge dele i kabinen.

Samtidig har også de oftest benyttede overflader – som rat, sæder og indersiden af bagagerummet – fået en antimikrobiel behandling, der ligeledes er meget effektiv mod bakterier og virus (op til 99,9 procent), så fører og passagerer kan føle sig sikre i bilen.

Med i handlen hører også en særlig velkomstpakke, der inkluderer håndsprit-dispenser, et særligt nøglecover og et velkomstbrev fra Olivier Francois, der er CEO for Fiat, samt U2-forsangeren og filantropen Bono, der er en af grundlæggerne af (RED).

Elektrisk (500)RED fra 229.990 kr.

Særligt for den elektriske (500)RED kommer den med røde Fiat-logoer for og bag. Og er en rød bil ikke sagen, fås den også i Mineral Grey, Ice White, Onyx Black. Den kommer som både hatchback og som cabriolet og begge med en motor, der yder 118 hk, og en rækkevidde på op til 315 km (WLTP).Som den kendte elektriske 500 er den meget veludstyret, og den kommer med bl.a. 10,25’’ touchskærm med navigation, trådløs opladning af smartphones og klimaanlæg samt avancerede sikkerhedssystemer som bl.a. automatisk nødbremse med fodgængerregistrering, træthedsovervågning og vognbaneassistent som standard.

Prisen i Danmark er 229.990 for hatchback og 251.990 kr. for cabriolet.

Fiat (500)RED med mild-hybridmotor fra 162.500 kr.

(500)RED med mild-hybridmotor er baseret på udstyrsvarianten Dolcevita, og den kommer udover den røde farve også i Pompeii Grey, Gelato White og Cinema Black. Den har krombelagte indsatser på grillen og dørhåndtagene, 7’’ touchskærm med Apple CarPlay og Android Auto samt 15’’ alufælge foruden meget andet udstyr som bl.a. klimaanlæg, p-sensor bag og lys- og regnsensor. Den kommer som hatchback med panorama-glastag og som cabriolet med sort kaleche. De er begge udstyret med en mild-hybridmotor på 1 liter med 70 hk.

Prisen er 162.500 kr. for en hatchback og 187.500 kr. for en cabriolet.

Læs mere om de to modeller her.

En genvej i centrum

Med begge modeller har man desuden mulighed for at få en særligt Iride elløbehjul, der er designet til at kunne ligge i bagagerummet. Med det bliver det endnu nemmere at komme frem i hjertet af byen. Elløbehjulet vejer 25 kg., så det let kan bæres, rækkevidde er på op til 30 km, og kan oplades på 4,5 timer med en medfølgende oplader.

En ny Fiat-model om året – også som elbil

De nye (500)RED-varianter blev præsenteret ved åbningen af den offentlige byhave, der er blevet indrettet på taget af Fiats Lingotto-bygning i Torino, hvor der tidligere lå en testbane.

Her fortalte Olivier Francois, der er CEO for Fiat og CMO i Stellantis, desuden lidt om nutiden og fremtiden for Fiat.

– Fiat er pt. det bedst sælgende mærke i Stellantis-koncernen med foreløbigt 1 mio. solgte biler i 2021. Kombineret med Stellantis’ ekstra styrke og ressourcer betyder det, at vi ser lyst på fremtiden. Faktisk vil Fiat fra 2023 afsløre mindst én ny model om året, og hver model vil også komme som elbil, sagde han.

Om (RED)

(RED) blev grundlagt i 2006 af U2-forsanger og filantrop Bono og Bobby Shriver for at gøre virksomheder til bidragsydere i den globale kamp mod AIDS. I dag bekæmper organisationen også COVID-19 især i verdens fattigste samfund.

(RED) indgår partnerskaber med brands for at skabe (RED)-produkter, og salget af dem bidrager til Global Fund, der er en af verdens størst bidragsydere til global sundhed. (RED)’s partnere omfatter bl.a. Amazon, Apple, Louis Vuitton, Starbucks, Vespa og Fiat, Jeep og RAM. (RED) har medført donationer på 700 mio. dollars til Global Fund og har hjulpet over 220 mio. mennesker. Bidrag til fonden går direkte til at styrke sundhedssystemer og støtte livsnødvendige programmer i de samfund, hvor pandemier rammer hårdest.

Fiat startede tilbage i 1899 med grundlæggelsen af Fabbrica Italiana Automobili Torino, også forkortet Fiat. Virksomheden har en mere end 120 års tradition for at designe og producere mini- og små biler, hvoraf mange er blevet ikoner for hele generationer. Med mere end 1,3 million enheder solgt over hele verden hvert år er mærket primært fokuseret på funktionalitet, nemme køreegenskaber, at være prisattraktive og energieffektive, samtidig med at der sigtes efter et unikt design og innovative løsninger.

Fiat er en del af Stellantis, som designer, udvikler, fremstiller og sælger køretøjer og relaterede dele, tjenester og produktionssystemer over hele verden. Stellantis’ bilmærker omfatter Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram og Vauxhall.