Bør museer udfordre gæsterne? Et debatmøde om museumsaktivisme

Fiskeri- og Søfartsmuseet er, og har de seneste år været, gennem en rejse mod at blive Danmarks museum for havet. Som en naturlig del af den proces, har museet arbejdet med forskellige aktiviteter og måder at inddrage museets gæst, herunder bl.a. med fokus på samtid og aktuelle temaer.

Med Shorewalk 2020, hvor formålet var ”at gøre verdensmål til hverdag”, eksperimenterede Fiskeri- og Søfartsmuseet med en mere aktivistisk måde at være museum på. Museumsaktivisme er populært – og det er ikke unormalt at se museumsfolk føre deres gæster op på barrikaderne for at kræve forandring.

- Når vi som Danmarks museum for havet gerne vil være en vægtig stemme i tidens klimadiskussioner, så kommer vi også til bevæge os ind på områder og i debatter, hvor traditionelle museer normalt vender om, fortæller Kasper Rathjen, museumsinspektør på Fiskeri- og Søfartsmuseet, der er initiativtager og moderator på det debatmøde, som finder sted på museet d. 11. marts kl. 15-17.

- Med afsæt i vores eget museums flirten med aktivismen, inviterer vi derfor til stor debat om museumsaktivismen. For bør museer overhovedet løfte pegefingeren over for sine gæster – bør neutrale museer overhovedet tage stilling, spørger Kasper, der har en række politikere og museumsfolk med i panelet.

Debatmødet er for alle interesserede og vil blive streamet live på museets facebookside.

Kasper Rathjen, email kr@fimus.dk , mobil 2337 5279

Kontakt Julia Søllested på js@fimus.dk eller 3034 0775, hvis du som journalist/fotograf ønsker at deltage fysisk på museet.

Sted: Fiskeri- og Søfartsmuseets facebookside

Tid: 11. marts kl. 15-17.

Spørgsmål stilles i kommentarsporet under debatten, eller sendes forinden til js@fimus.dk

Til at diskutere ovenstående har museet inviteret:

• Morten Messerschmidt, medlem af Folketinget og næstformand i Dansk Folkeparti
  • Henrik Dahl, medlem af Folketinget for Liberal Alliance.
  • Sarah Smed, leder af Danmarks Forsorgsmuseum, er måske bedst kendt for sit arbejde med Godhavnsrapporten, der i 2019 ledte til, at statsministeren gav en officiel undskyldning til de tidligere børnehjemsbørn, der var blevet udsat for misrøgt på drengehjemmet Godhavn.
  • Flemming Just, formand for ODM (museernes interesseorganisation) og direktør for Sydvestjyske Museer, har i mange år stået i spidsen for at sætte fokus på museernes rolle og ansvar ift. Samfundet.
  • Jakob Lose, formand for Fiskeri- og Søfartsmuseets bestyrelse og byrådsmedlem for Venstre, har været med til at søsætte museets nye strategi, hvori der satses på et mere aktivistisk format.
  • Emner

Om Fiskeri- og Søfartsmuseet
    Som Danmarks museum for havet, vil vi spille en aktiv rolle i fællesskabet vej mod en mere bæredygtig verden.
    Siden 1968 har vi samlet og formidlet Danmarks maritime historie. Gennem indsamling af genstande, dokumenter og beretninger puster vi liv i fortællinger om vores fælles kultur- og naturarv. En arv, vi aktivt bruger til at forstå og formidle fortiden, medfortolke nutiden og sætte ringe i vandet for fremtiden.