Historisk rejse på Fiskeri- og Søfartsmuseet

Kickstart på sommerferien

I dag startede børnenes sommerferie og det blev fejret med en hyldest til havets folk på Fiskeri og Søfartsmuseet. Der blev spist tørre beskøjtere, fodret fisk og sæler  - og til stor fornøjelse for de mindste var der en pirat løs med sin frække papegøje!

Gennem hele sommeren byder den uniformerede søfartsbesætning på Fiskeri- og Søfartsmuseet børnene velkommen om bord med rejsekuffert og søkort. Klarer du alle de maritime udfordringer, så kan du sejle herfra med din egen søfartsbog!

Et hav af maritime udfordringer venter, hvor du flere gange om dagen kan opleve at gøre tjeneste og løse udfordinger som en ægte sømand. Der er naturligvis som altid gang i arbejdende værksteder på Friland og mellem de guidede rejser for de lidt større børn, arrangeres der små lette sanseoplevelser med dyr fra akvariet for de mindste.

Men hvorfra kom ideen til ferie-temaet? Tovholder på programmet er kommunikationschef Vibeke Birk som forklarer: "Vores Masterpiece er en gammel kiste der til hverdag bor i magasinerne under museet. Vi puster nyt liv i den gennem gribende fortællinger hvordan Claus Sørensen havde sit liv i den kuffert - og det sætter tanker igang omkring hvordan vi som verdensborgere rejser i dag. Vi kan nå hele verden på få dage med et fly. Under rejsen på museet får vores gæster lov at opleve hvor meget kundskab der skulle opbygges og hvor mange forberedelser der skulle til, når man rejste over havet for godt 100 år siden".

Skibskisten - verdensborgerens rejsekammerat
18-årige Claus Sørensens rejse Jorden rundt

Måske ved du det ikke, men du er faktisk en verdensborger. Med din telefon kan du læse nyheder, se serier, høre musik eller gå på opdagelse på Instagram-profiler fra hele verden. Og på den måde kan du forstå lidt af, hvordan det er at være født et andet sted på jorden. Du kan se, hvad folk laver, hvordan de går klædt, og hvad de spiser. Og du kan drømme om måske at bestige et bjerg i Asien, hjælpe folk i Afrika eller få et job i Paris.

Sådan har det ikke altid været. For 113 år siden blev denne røde skibskiste bygget, og det var de færreste mennesker, der havde set ret meget andet end deres fødeby og nærmeste omegn. Langt fra alle kunne rejse ud og opleve verden, for det var dyrt og det tog lang tid. Alligevel tog den unge mand Claus ind til snedkeren Carl i Hjerting og bad ham lave en kiste, der var stor nok til, at han kunne have sine vigtigste ting med sig. Claus havde nemlig fået et brev fra sin bror, Mads, der var rejst til USA for at finde lykken. ”Her er godt fiskeri, man tjener gode penge,” skrev Mads hjem til sin familie på Langli, hvor alle i familien var beskæftigede med fiskeri.

Claus tog afsted på den lange rejse. Først til København med tog, så om bord på dampskibet ”United States”, som efter 10 dages sejlads over Atlanterhavet lagde til i New Yorks havn. Så 10 dage med tog tværs over Amerika, og endelig stod Claus og kisten i byen Astoria ved Stillehavet, hvor hans bror tog imod dem.

I to år arbejdede Claus med fiskeri, skovhugst og landbrug i Amerika og oplevede ting og så steder, som de færreste danskere den gang havde set eller hørt om. Mange unge mennesker valgte den gang at slå sig ned og blive boende, men Claus havde nu tjent så mange penge, at han ville hjem og stifte familie og være fiskeskipper i Esbjerg. Han pakkede skibskisten og tog hyre på et tysk dampskib, som sejlede over Stillehavet til Japan, og derefter til Europa gennem Det indiske Ocean, Suez-kanalen og Middelhavet. Claus afmønstrede i Irland og rejste til den engelske by Grimsby, hvorfra han kom med en DFDS-damper hjem til Esbjerg.

Endelig hjemme igen i Esbjerg blev Claus nu fiskeskipper, han stiftede familie og oprettede en lang række selskaber. Og kisten beholdt han som et evigt minde om turen ud i verden.
Oplev kisten på Fiskeri- og Søfartsmuseet gennem hele ferien.

FAKTA SKIBSKISTE
Skibskisten har tilhørt direktør Claus Sørensen, Esbjerg (1888-1976). Den unge Claus Sørensen rejste i 1906 til Amerika. Her drev han bl.a. fiskeri efter laks i Columbia River ved Stillehavskysten sammen med sin bror Mads Langli Sørensen, inden han i 1908 vendte hjem og etablerede sig i Esbjerg. Med på rejsen havde han denne skibskiste, som ifølge inskriptionen i låget er udført af snedker Carl Lambert Sørensen i Hjerting. Kisten er meget velholdt efter så mange år og efter at have gennemført så lang en rejse. - Claus Sørensen opbyggede gennem hele livet talrige virksomheder omfattende bl.a. fiskeri, fiskeindustri, isværker og bjergning,

FAKTA SOMMERPROGRAM
Der er formidling på både Friland og rundt om i sælarium og akvarium.
Cafe MS Smag med panoramaudsigt over Ho bugt og indsejlingen er åbent hver dag fra 11-17.
Ferieaktiviteten med sørejsen har begrænsede pladser efter først til mølle princippet, men er gratis når der er indløst entre. Voksne 150,- alle under 18 år er gratis. Gratis parkering.
Åbent dagligt 10-18 i juli og august.

Se mere på fimus.dk og følg os på facebook

• Bibliotek, museum

Fiskeri- og Søfartsmuseet er Danmarks museum for relationerne mellem mennesket og havet. Siden 1968 har vi samlet og formidlet Danmarks maritime historie. Gennem indsamling af genstande, dokumenter og beretninger puster vi liv i fortællinger om vores fælles kultur- og naturarv. En arv, vi aktivt bruger til at forstå og formidle fortiden, medfortolke nutiden og sætte ringe i vandet for fremtiden.