Ny bogudgivelse om jagt og natur ved Vadehavet

Bogudgivelse: ”Jagt og natur ved Vadehavet”

Nu udkommer på Fiskeri- og Søfartsmuseets forlag en bog om jagt, som på alle måder hylder Vadehavet, dets unikke natur og visuelle skønhed. Bogen ”Jagt og natur ved Vadehavet” er skrevet af jægeren og jagtskribenten Ole Andreassen, og bogens fantastiske billeder skyldes Peter Lassen, som ud over at være en dygtig fotograf er skovløber og erfaren jæger. I tæt samarbejde med vadehavsjæger Claus Smedegaard, der kender Vadehavet bedre end de fleste, har de lavet en både saglig, læseværdig og visuelt imponerende bog, som tager læseren med på en rejse rundt i nutiden og tilbage i historien.

Bogen omfatter tre dele:

Vadehavsjagten historisk set. Vadehavet er et område, hvor de unikke naturforhold i generationer har givet mulighed for mange specielle jagtformer. De mange historiske jagtformer illustreres med ældre fotos fra hele Vadehavsområdet.

Beretninger om vadehavsjagten i dag. Bogens forfatter og fotograf har sammen med lokale jægere deltaget i jagter fra Skallingen i nord til Föhr i den tyske del af Vadehavet i syd. Fantastiske fotos viser jagtens mange facetter i de enestående naturomgivelser.

Forvaltning og fortsat bæredygtighed. Få naturområder i Danmark har gennemgået en så omfattende ændring i menneskets syn på naturen som Vadehavet. Udviklingen beskrives fra de første reservater i 1900-tallet til nutidens Nationalpark Vadehavet og UNESCO Verdensarv.

Fiskeri- og Søfartsmuseet har i mange år haft et ønske om at udgive en bog om jagten i Vadehavet, og med de tre jægeres store indsats er det nu lykkedes med et særdeles flot resultat. Et resultat, som kun har kunnet opnås takket være stor hjælp og gæstfrihed fra en lang række vadehavsjægere, der inviterede forfatter og fotograf med ud for at opleve og dokumentere nutidens jagtformer i Vadehavet på tætteste hold. Samarbejdet med jægerne og med en række andre lokale eksperter i Vadehavets natur, kultur og historie har været grundlaget for, at bogen kunne realiseres.

Lokalarkiver, fotografer og andre har stillet materialer og fotos til rådighed for udarbejdelsen af bogens historiske afsnit, og til hele arbejdet med projektet samt bogudgivelsen har forfattere og forlag modtaget økonomisk støtte fra 15. Juni Fonden, Ferring Pharmaceuticals A/S og fra VELUX Fonden.

Bogen er kort sagt en fantastisk præsentation af Vadehavets enestående natur og spændende jagtformer. Takket være ophavsmændenes og de lokale hjælperes store indsats bringes jagten og naturen i Vadehavet nu tættere på os alle, og ingen som sætter sig og nyder bogens tekst og billeder vil være upåvirket af Vadehavsområdets unikke skønhed og naturrigdom.

Køb bogen
Bogen kan købes online på www.bogjagt.dk, samt hos udvalgte boghandlere og i Fiskeri- og Søfartsmuseet butik.

Drøm med på spændende jagteventyr
"Det er med spændt forventning, at vi har ventet på, at den nye bog af Ole Andreassen om jagt i Vadehavet nu endelig bliver udgivet.

Igennem århundreder har der været drevet jagt i området, og hvor jagten tidligere var en meget vigtig del af at skaffe føden for de lokale beboere, er det i dag et supplement med meget stor rekreativ værdi for områdets jægere.

Og det er et fantastisk område. Med dets barske og uforsonlige vejr og den vilde natur har jægere i generationer udnyttet de muligheder, jagten har givet.

I bogen får man et fantastisk indblik i tidligere og nutidige jagtformer. Det spænder meget vidt fra f.eks. tidligere tiders jagt i fuglekøjerne på Fanø til nutidig jagt på bekkasiner i Tøndermarsken.

Alt sammen illustreret med mange unikke historiske billeder, samt smukke nutidige billeder af vel nok Danmarks dygtigste naturfotograf, Peter Lassen.

I det nutidige afsnit har lokale jægere inviteret forfatteren og fotografen på uforglemmelige jagtoplevelser. Man bliver helt misundelig!

Jeg kan derfor kun anbefale at købe denne flotte bog og med den drømme sig ud på spændende jagteventyr…"

Jan Holm, Fanø
Danmarks Jægerforbunds medlem i bestyrelsen i Nationalpark Vadehavet

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til museumsinspektør Søren Byskov, Fiskeri- og Søfartsmuseet, sb@fimus.dk,tlf. 7612 2031

• Bibliotek, museum

Fiskeri- og Søfartsmuseet er Danmarks museum for relationerne mellem mennesket og havet. Siden 1968 har vi samlet og formidlet Danmarks maritime historie. Gennem indsamling af genstande, dokumenter og beretninger puster vi liv i fortællinger om vores fælles kultur- og naturarv. En arv, vi aktivt bruger til at forstå og formidle fortiden, medfortolke nutiden og sætte ringe i vandet for fremtiden.