​Nu skal danskerne til at tænke over deres vandforbrug

FM Mattsson Mora Group lancerer en kampagne, som skal sætte vand på dagsordenen hos danskerne, VVS-branchen og politikerne. Den handler om, at vand er en knap ressource, der bliver dyrere og dyrere, men den handler også om dig og mig, og om at der skal være rent vand til vores børn og børnebørn.Danmark er en grøn nation, og rigtig mange tænker energibesparelser ind i deres hverdag: skifter til elsparepærer, slukker lyset efter sig, cykler på arbejde. Men de færreste er bevidste om, hvor meget vand de bruger hver eneste dag – og ikke mindst hvor mange penge man kan spare. Dét vil den dansk-svenske vandhaneproducent FM Mattsson Mora Group nu ændre på.

Vandmedomtanke.dk hedder den nye digitale Thought Leadership-platform, som skal sætte vand på dagsordenen ved at oplyse, invitere til debat og sætte tankerne i gang hos læserne. Det er en blanding af videoer, skrevne indlæg og infografikker, som let kan deles på sociale medier.

Ole Sander, administrerende direktør i FM Mattsson Mora Group forklarer: ”Vi ønsker ikke at være hellige eller gå ud med en løftet pegefinger, selvfølgelig skal der være plads til luksus med et langt, varmt bad eller at vande sin græsplæne i ny og næ. Men i hverdagen kan vi godt gøre det smartere. I de fleste tilfælde er det små justeringer i dagligdagen, som kan spare os og samfundet mange penge. Det handler både om teknik, men især om at ændre folks tankegang og vaner. Vi vil gerne være med til at starte en trend – ved at dele vores viden og give tips til at spare på vandet, vil vi gøre det trendy at spare på vandet.”

Nogle af de gode råd som FM Mattsson Mora Group giver til forbrugerne, er fx at bruge energibesparende vandhaner med indbygget koldstart. Det betyder, at du kun tænder for det kolde vand, når du vasker hænder – da det varme vand alligevel ikke når vandhanen, før du er færdig. At vande planterne i haven med vandkande i stedet for haveslange, tage kortere bade eller installere en bruser med luft, som i øvrigt giver mere behagelige bade.

Den politiske agenda

Initiativet er taget på branchens vegne, og ud over at bloggen henvender sig til de danske forbrugere, ønsker FM Mattsson Mora Group også at starte en politisk debat om vores vandlovgivning. Der er milliarder at spare i statsbudgettet, hvis vand blev tænkt ind i Danmarks energiplaner.

FM Mattsson Mora Group opfordrer fx til at stille krav om vandsparende produkter i bygningsreglementet. Ligesom der pt. bliver stillet krav til f.eks. vinduer, isolering og ventilation. Vandhaneproducenten mener også, at der ligger et samfundsansvar hos installatørerne til at træffe de smarte valg, når det kommer til hvilke installationer, de tilbyder deres kunder.

I det næste halve år skriver fire bloggere fra FM Mattsson Mora Group indlæg baseret på hver deres ekspertise:

• Claus Rantzau, udviklingsingeniør, blogger om industrielt design, trends og tekniske tanker bag vandbesparelser
  • Claus Jønsson, energirådgiver, blogger om energibesparelser i det store og i det små, og hvorfor en vandhane ikke bare er en vandhane
  • Liza Andersen, kommunikationschef skriver om vand i hverdagen, og hvordan vi kan blive bare lidt bedre til at bruge vand med omtanke
  • Ole Sander, administrerende direktør, blogger om bæredygtighed og grøn energi

Følg med på www.vandmedomtanke.dk

• Energispørgsmål

• energibesparelse
  • mora
  • fmmattsson
  • csr
  • thought leadership

FM Mattsson Mora Group, der er Nordens førende producent af armaturer, sælger, fremstiller og produktudvikler vandhaner og termostater under de stærke og veletablerede varemærker FM Mattsson, Mora Armatur og Damixa. Koncernen købte i 2014 danske Damixa. Damixa blev grundlagt i 1932 og producerer fortsat danskdesignede vandhaner på fabrikken i Odense. Virksomheden er en førende leverandør på det danske marked for armaturer og bruseløsninger og dækker de fleste behov til private og offentlige bygninger. I 2015 omsatte FM Mattsson Mora Group for over 1,1 mia. SEK og havde ca. 550 ansatte.