Endelig fleksibelt medhør ved videooptagelse med DSLR-kameraer

Filmfunktionerne i moderne systemkameraer giver en enestående billedkvalitet, men desværre gælder det ikke lyden, som ofte bliver middelmådig, for ikke at sige direkte dårlig. Det vil det australske firma MyMyk gøre noget ved, og nu fås deres revolutionerende produkter også i Norden.

MyMyk

Behovet for bedre lyd ved videooptagelse med DSLR-kameraer, var faktisk det som skabte MyMyk. Ganske vist findes der en overflod af professionelt udstyr, for dem som har råd, og som er klar til at bære rundt på stort, tungt udstyr, men for dem som ønsker at have alt siddende på kameraet, mangler der i de fleste tilfælde medhør, idet kameraet ikke har udgang til høretelefoner. At optage lyd uden at kunne høre, er som at fotografere uden at kunne se.

MyMyk er et lydsystem, som leverer lyd i høj kvalitet til DSLR og lignende kameraer. Systemet består af en retningsstyret mikrofon – SmartMyk, en lydkontrol/mikser – SmartLynk, et Wind Shield, samt to iOS-apps.

SmartMyk

Den retningsbestemte mikrofon er ”hængt op” i et syntetisk silikonegummi for at absorbere lyd fra kameraets motorer. Materialet er meget slidstærkt, og kan klare ekstreme temperaturer. Den kører på et CR2032-batteri som klarer op til 200 timers brug. Designet er meget lavt for at give en god balance, når mikrofonen er monteret på et kamera. Dette giver også den fordel, at den passer i de fleste fototasker.

SmartLynk

SmartLynk er hjertet i systemet og giver brugeren mulighed for medhør og for at mikse lyd fra to mikrofoner. Det er også muligt at frakoble kameraets indbyggede ”automatic gain control” (AGC), hvilket forbedrer lydkvaliteten betydeligt og giver mulighed for redigering. Udgangen til høretelefoner giver brugeren mulighed for medhør, hvilket er en nødvendighed, hvis man vil have kontrol over sin optagelse. SmartLynk kører på to AAA-batterier, som giver mere end 40 timers brug. Den har en aftagelig flashsko samt stativgevind.

Wind Shield

MyMyk Wind Shield er en vindbeskyttelse lavet af ”åbne celler”. Skum med integreret pels, som  eskytter SmartMyk under vanskelige vejrforhold, samtidig med at den giver en rigtig god beskyttelse mod vind. Den mindsker vindstøj med op til 20dB uden negativ indflydelse på toner i høje frekvenser. Pelsmaterialet kan tåle en ekstrem UV-eksponering, så produktet bibeholder sin oprindelige kvalitet, selv efter lang tids brug.

Den indre kerne på Wind Shield er lavet af et skum, som er specielt udviklet til akustisk lyd, for at sikre at lyden ikke påvirkes negativt, samt at der effektivt dæmpes for vindstøj, mens den højfrekvente lyd bibeholdes.

Apps

To forskellige apps til iOS kan købes på App Store og er skræddersyede til journalister/interviewere, som ønsker at bruge deres iPhone til lydoptagelse, men som har behov for en bedre kvalitet, end den indbyggede mikrofon kan give.

Pris og tilgængelighed

MyMyk er i butikkerne nu til følgende vejl. udsalgspriser:

SmartMyk, DKK 1.299,-

SmartLynk, DKK 1.899,-

Wind Shield, DKK 499,-

• Biograf, film, fotografi

• mikrofon
  • lydkvalitet
  • videooptagelse
  • medhør
  • dslr
  • mymyk