Ricoh lancerer nye fotoprodukter, både under eget navn og i Pentax-sortimentet

En længe ventet nyhed for Pentax-ejere kommer snart på markedet, nemlig en vejrbeskyttet telekonverter på 1,4x som fungerer med autofokus. Samtidig lanceres tre nye vandtætte kompaktmodeller, Ricoh WG-4, WG-4 GPS & WG-20.

HD Pentax-DA AF Rear Converter 1,4X AW

Ved at montere denne konverter mellem kamerahuset og objektivet forlænges brændvidden med 1,4X. En fleksibel løsning, idet konverteren i sig selv kun er 2 cm lang. Trods det at brændvidden forlænges, bibeholdes nærgrænsen, hvilket giver nye muligheder til det objektiv, man anvender. Som sædvanligt når der bruges konverter, falder lystyrken, i dette tilfælde med et blændetrin.

Lige som de fleste Pentax-objektiver, er konverteren vejrbeskyttet, så den passer med Pentax’s ”outdoor-filosofi”.

Bibeholdt autofokusfunktion

Dette bliver den første konverter nogensinde for Pentax, som fungerer fuldt ud med autofokusfunktionen i objektivet, og det gælder både objektiver, som benytter kameraets AF-motor, og objektiver med indbygget motor (fx; SDM & DC-serierne).**

**Kameraernes firmware skal være opdaterede til de nyeste versioner, og objektivet skal have en lysstyrke på mindst 4,0 for at autofokus kan fungere. Kompatible kameraer er: K-3, K-50, K-500, K-30, K-5 II, K-5 IIs. K-5, K-01, K-7 og K-r.

Billedkvalitet/optisk konstruktion

Konverteren har samme høje optiske kvalitet som Pentax-objektiverne er kendt for, og er også udstyret med den nyeste antirefleksbehandling, Pentax HD-coating.

Pris og tilgængelighed

Pentax Rear Converter 1,4x kommer på markedet i løbet af marts måned 2014 til en vejl. udsalgspris på DKK 3.499,-

Nye vandtætte kompaktkameraer

Lige som der plejer, kommer der nu en opdatering af de vandtætte modeller på kompaktsiden i tide til foråret og sommeren. I år handler det om tre modeller, Ricoh WG-4, WG-4 GPS & WG-20. Alle tre bygger videre på firmaets succesfulde modeller fra 2013. Det er værd at lægge mærke til, at Pentax-navnet nu er væk fra alle kompaktmodeller og udelukkende vil blive brugt på DSLR-serien.

WG-4 & WG-4 GPS

Er samme kamera men med eller uden GPS-funktion. Modellerne er vandtætte ned til 14 meters dybde (i op til 2 timer, hvilket svarer til IPX8 eller JIS Class8 standard) og kan klare et fald fra 2 meter højde.

Det nyudviklede objektiv har 4x zoom (modsvarende 25-100mm i 35mm formatet) og lysstyrke F/2,0. Der kommer også en række nye tilbehørsdele til action-fotografen. Kameraet optager i Full-HD (1920x1080).

Den nye undervandsfunktion giver en kraftig forbedret farvegengivelse under vand, både stillbilledfotografering og videooptagelse.

Den meget værdsatte funktion til makro og digital mikroskop med belysning rundt om objektivet er selvfølgelig også til stede på de nye modeller.

WG-4 GPS viser ud over den sædvanlige GPS-information også information om tryk, højde og dybde.

WG-20

Er en noget enklere og også betydeligt billigere model, som alligevel er det perfekte kamera at have med på stranden eller på skibakken. Det er vandtæt ned til 10 meter og kan klare et fald fra 1,5 meter.

Pris og tilgængelighed

Ricoh WG-4, WG-4 GPS og WG-20 kommer på markedet i løbet af marts måned 2014 til følgende vejl. udsalgspriser:

Ricoh WG-4, vejl. udsalg DKK 2.499,-

Ricoh WG-4 GPS, vejl. udsalg DKK 2.999,-

Ricoh WG-20, vejl. udsalg DKK 1.799,-

• Biograf, film, fotografi

• kompaktkamera
  • pentax
  • converter
  • vandtæt
  • digitalkamera
  • ricoh