fødevareBanken leverer nu mad i Herning hver uge

Både Herning Krisecenter og Blå Kors varmestue kan fremover glæde sig over at modtage frisk overskudsmad fra fødevareBanken

En gang om ugen vil fødevareBanken stoppe udenfor henholdsvis Herning Krisecenter og Blå Kors varmestue, rulle dørene til siden på kølevognen og tilbyde frisk overskudsmad til stedets økonomaer og køkkenpersonale. Varerne er typisk grøntsager, supper, morgenmadsprodukter, nogle gange kød, brød og mælkeprodukter. Maden bliver til gode, sunde måltider for beboerne de to steder.

fødevareBanken er en NGO, der arbejder med madspild og madfattigdom. Organisationen modtager friske overskudsfødevarer fra grossister og producenter og videredistribuerer maden til organisationer, der arbejder for og med socialt udsatte børn, unge og voksne. Og det er helt nyt, at fødevareBanken nu også leverer i Herning.

”Da jeg først hørte om fødevareBanken blev jeg frustreret over, at de ikke kom i vores område, men nu har vi fået organiseret, at vi er flere modtagere, der ligger på ruten, så nu kommer de og det er vi rigtig glade for,” fortæller køkkenansvarlig Susanne Nykjær Andersen fra Blå Kors’ varmestue.

På Blå Kors varmestue serverer de hver dag et varmt aftensmåltid til 35 kr. og her kan beboerne spise alt det de vil.

”På grund af de varer vi modtager fra fødevareBanken, får vores brugere nu mange flere grøntsager, ligesom fødevareBankens levering betyder, at der er luft til, at det jeg køber, f.eks. kød kan være af en bedre kvalitet,” siger hun.

Som køkkenansvarlig oplever hun, at hendes arbejder bliver mere kreativt.
”Vi har selv den holdning, at vi intet mad smider ud og det tvinger os til at blive kreative og lave noget ud af de råvarer, vi nu har,” siger hun.

Også Herning Krisecenter er tilfredse:
”Vi er simpelthen så glade for de varer, vi får. Det giver os mulighed for at forkæle vores kvinder og deres børn med noget, vi ellers ikke kunne tilbyde dem. Sidst har vi fået cacaomælk, der gjorde at vi kunne lave varm cacao i weekenden og noget kød af en kvalitet, vi aldrig havde haft mulighed for selv at købe. Men der er også skøn ost, frugt og grønsager, ”siger leder af Herning Krisecenter, Lene Danner Hessellund.

Om fødevareBanken
fødevareBanken er en nonprofitforening baseret på frivillig arbejdskraft. Siden 2009 har den modtaget overskudsmad fra producenter, landbrug og grossister. Fødevarerne viderefordeles til organisationer, der arbejder for og med socialt udsatte i Danmark. fødevareBanken har driftslagre i København og Aarhus.

fødevareBanken er opstået som svar på to samfundsproblemer: madspild og madfattigdom. På den ene side smides der hver dag store mængder mad ud i fødevare sektoren, som i sidste ende belaster miljøet, når det afbrændes. På den anden side oplever en stadig større gruppe af socialt udsatte sult og dårlig ernæring.

Foto: Frivillig Finn Hjortshøj fra fødevareBanken leverer frisk overskudsmad til køkkenansvarlig Susanne Nykjær Andersen fra Blå Kors’ varmestue i Herning. Foto: FødevareBanken.

• måltid
  • fødevarebanken