FødevareBanken giver mad og mennesker en chance til

FødevareBankens kampagne ’Giv mad og mennesker en chance til’ er lige nu i fuld gang. Kampagnen sætter fokus på de tonsvis af mad, der bliver smidt ud, og de mange mennesker, der hver dag savner et godt måltid. FødevareBanken arbejder netop for, at disse to områder får en chance til.

Steen er kampagnens hovedperson. Han er en af de mange socialt udsatte, der hver dag nyder godt af FødevareBankens arbejde. En gang om ugen besøger han nemlig Tingbjerg Menighedspleje i Københavns Nordvestkvarter, der fast modtager overskudsfødevarer fra FødevareBanken. Her får han et godt måltid mad og masser af socialt samvær.

Siden 2010 har Steen været på kontanthjælp, men for nylig har han fået et deltidsarbejde – og en chance til. FødevareBanken forvandler hver dag tonsvis af madspild til millioner af måltider for folk som Steen og for socialt udsatte børn, unge og voksne over hele Danmark. FødevareBankens arbejde er derfor med til at give både mad og mennesker en chance til.

Kampagnen er i fuld gang
Sidste år udarbejdede dygtige og kreative folk fra reklamebureauet Advance – kvit og frit – en kampagne for FødevareBanken. De ønskede at bruge deres kompetencer inden for kampagneudvikling til at hjælpe en organisation i kampen mod madspild. Resultatet af dette blev kampagnen ’Giv mad og mennesker en chance til’, som nu er i fuld gang frem til d. 10 november.

Kampagnen har til formål at udbrede kendskabet til FødevareBankens arbejde. Sidste års kampagne blev formidlet på Pop FM med langt over 800.000 lyttere i uge 46 og 47, men også på fotoblogs og sociale medier. I år udspiller kampagnen sig på sociale medier, Arlas mælkekarton samt i Radio 100 FM i uge 45.

Samarbejdspartnere spreder budskabet
Mange virksomheder har været interesseret i at bakke op og sprede budskabet fra kampagnen. Jyske Bank har udarbejdet en kampagnefilm til FødevareBanken, der giver er indblik i Steens hverdag. Derudover har FødevareBankens dygtige frivilligfotograf, Anders Brinckmeyer, taget gode billeder og lavet små film til kampagnen.

Arla stiller tilmed deres mælkekarton til rådighed med information om kampagnen og radiokonkurrencen, mens Flying Tiger Copenhagen, Aarstiderne, Thise, Bell Nordic, FEBA, Unilever og Advance deler FødevareBankens opslag på deres sociale medier. Sidst med ikke mindst sponsorerer Netto radiopræmier i form af fem gavekort på 3.000 kr.

Vær med i konkurrencen og giv mad og mennesker en chance til
Du kan også hjælpe til ved at lytte til Radio 100 i uge 45. Her kan du quizze med mellem kl. 14-18, når ord i kendte sangtekster bliver skiftet ud med enslydende fødevarer, så fx ”You can’t hurry love” bliver til ”You can’t curry love”. Send dit bud til 1220 med teksten SANG + ’dit bud’ (det koster 2 kr. + sms-takst), så er du med i konkurrencen om fem gavekort på 3.000 kr. til Netto.

• måltid
  • madspild