Tandpasta, solcreme og bodyshampoo er et hit til socialt udsatte under Covid-19

Når FødevareBanken alligevel kører ud med overskudsfødevarer til socialt udsatte borgere, kunne I så ikke lige så godt tage nogle af de mest almindelige husholdnings- og hygiejneprodukter med på ladet? Det spørgsmål – stillet af Københavns socialborgmester, Mia Nyegaard – har affødt et pilotprojekt i FødevareBanken, hvor man inden for Københavns Kommune har kørt ud med netop den type varer sammen med de daglige leverancer af madvarer.

Produkterne er doneret af en række virksomheder – ligesom den overskudsmad, FødevareBanken kører ud med – og er blevet uddelt på 19 kvindekrisecentre, herberger og væresteder i en prøveperiode på et halvt år. Tilbagemeldingerne efter prøveperioden er, at det har ført til større velvære og en mindre presset økonomi blandt modtagerstedernes godt 1000 brugere.

”Dagligvarer til personlig hygiejne, basal rengøring og husholdning er en stor udgiftspost for udsatte mennesker og for de steder, der tager sig af dem. Og det ligger i fin forlængelse af FødevareBankens kerneopgave med at reducere spild af gode varer, som så i stedet for at blive smidt ud går til at hjælpe de mennesker, der har det sværest i vores samfund. Derfor er det oplagt at udbrede konceptet med uddeling af nonfood eller near food, som man kalder det i fagsprog, til resten af landet. Vi vil meget gerne samarbejde med kommuner i andre dele af landet på samme måde, som vi nu gør det i København,” siger direktør i FødevareBanken Karen-Inger Thorsen.

Socialborgmester i København Mia Nyegaard udtaler: “Jeg er rigtig glad for, at FødevareBanken tog ideen ind, og for at pilotprojektet har været sådan en succes. Produkterne er højt værdsatte fx på sundhedsklinikker på kommunale herberger, og det var netop under et besøg på et af herbergerne, at jeg fik ideen. Kommunen må ikke modtage donationer direkte fra virksomheder, men med FødevareBanken som partner faldt alle brikkerne på plads. Projektet er et godt eksempel på, hvordan et konkret samarbejde mellem kommuner, erhvervsliv og civilsamfund kan forbedre hverdagen for byens mest udsatte borgere. Jeg håber virkelig, at det vil lykkes FødevareBanken at udbrede nonfood-projektet til resten af landet.”