100 års management: Charlotte Jensen

100 års management: Charlotte Jensen

I anledning af Ford Danmarks 100-årsjubilæum i 2019 bringer vi en portrætserie af Ford Motor Companys danske ledelse, som tilsammen har over 100 års managementerfaring. Denne fjerde del stiller skarpt på HR Manager Charlotte Jensen, der fortæller om verdens vigtigste resurse, at arbejde med noget alle har en mening om og nøglen til eksemplarisk lederskab.

Med 20 års erhvervserfaring er Ford Danmarks HR Manager Charlotte Jensen mere end almindeligt velbevandret i elementer som kulturforståelse, organisatoriske strukturer og karrierebaner. Udtrykket ’menneskekender’ får en helt ny betydning i hendes tilfælde.

Alligevel er den 54-årige HR-chef den første til at indskyde, at hendes arbejde for nogle stadig er en lidt ukendt størrelse. Hun slår en smittende latter op, inden hun præciserer:

”Human resources handler dybest set om mennesker i professionelt samspil med hinanden. Jeg har altid beskæftiget mig med det, men det blev først for alvor anerkendt og udbredt for omkring 25 år siden. Erhvervet startede oprindeligt i det små med mere basale ting som personaleadministration og løn. I dag tager man vare om medarbejdere på en helt anden måde end førhen, da de jo på sin vis er verdens vigtigste resurse. Medarbejdere er langt mere end blot en linje i et regneark. Alle har forskellige kompetencer og forskellige ambitioner.”

Netop ambition var udslagsgivende, da Charlotte landede hos Ford Motor Companys danske afdeling for tre år siden. Der skulle noget nyt til, forklarer hun, og efter ti vellykkede år som HR-chef i oliebranchen var det tid til at søge nye græsgange. Inden da slog hun også sine folder i flybranchen. På papiret er de tre store brancher forskellige som nat og dag. Og så alligevel ikke helt.

”Det, der kendetegner de tre største brancher på mit CV, er, at de alle favner bredt og påvirker samfundet og dets borgere i mange retninger. Alle har for eksempel en mening om bilbranchen og hvor den er på vej hen, som er så uendeligt spændende at være en del af. Det gør også, at samtalen under alle slags selskaber flyder nemmere,” tilføjer Charlotte som en sidebemærkning.

Da Charlotte i 2016 sadlede om, var der dog især ét aspekt, som Ford skilte sig ud på:

”Bilbranchen kendte jeg intet til, men jeg vidste jo med det samme, at Ford har et stærkt brand. Vores biler er kendt for at være overordentligt velkørende, men for mig handlede det i lige så høj grad om endelig at prøve kræfter med et brand, der er langt mere håndgribeligt end noget andet, jeg havde prøvet før. Det giver en ekstra dimension.”

Fords håndgribelige element betyder også, at virksomhedens internationale fangarme rækker langt ud over dens danske hovedkvarter – noget som Charlotte i starten skulle vænne sig til trods to årtiers kendskab til netop internationale forretninger.

”Vi opererer i en både nordisk, europæisk og i sidste ende amerikansk sammenhæng, som til tider kan være komplekst struktureret. Det var en stor mundfuld til at begynde med, men i dag er det en af de mest givende vinkler i mit arbejde. At koordinere med interessenter fra vidt forskellige lande og kulturer giver en ekstra dimension, og at få strategier fra USA og Europa til at passe ind i vores omgivende danske samfund er en udfordring, jeg finder mening i hver dag.”

I et firma hvor Webex-møder foregår på tværs af landegrænser og hvor opgaver koordineres i store organisationsdiagrammer, er gode ledere en absolut nødvendighed. Det virker som en selvfølge, men er ifølge Charlotte en kunst, der kræver stor indsigt at balancere optimalt.

”I takt med HR’s udbredelse har man også anerkendt, at ledere skal være gjort af et særligt stof. Førhen havde man mere tendens til at udnævne ledere med kommercielle kompetencer – som at den bedste sælger fx blev forfremmet til salgschef. I dag sætter man også stor pris på de mere emotionelle egenskaber. Det gælder om at kunne se den enkelte medarbejder og udvikle dem, og her kommer en virksomheds HR-rygrad for alvor i spil.”

Ordene er ikke bare grebet ud af den blå luft. Charlotte cementerer pointen yderligere ved at drage fra sine egne erfaringer som HR Manager. Hun uddyber:

”Man skal forstå, at man som leder er en rollemodel – og at man dybest set ikke er en leder uden de medarbejdere, man agerer med. Du er først en god leder, når du har en virksomhed eller en afdeling, der fungerer upåklageligt, når du ikke selv er til stede. Nogle chefer tror, de er uundværlige og at de partout skal ind over alle projekter. Oftest bliver de klogere og indser, at de hverken kan eller skal have styr på alting, for ingen kan jo gå på vandet. Den gode leder har ikke brug for at tilegne sig alverdens faglige kompetencer – det er dét, man har sine dygtige medarbejdere til.”

Samtidig drejer det sig om at gøre en forskel i sit arbejde, understreger hun, uanset om den er lille eller stor.

”At gøre en forskel kan lyde så stort, men det kan jo gøres på mange måder. Selv efter 20 år på arbejdsmarkedet er det for mig altafgørende at have gjort en forskel hver dag. Det er her, jeg finder den største motivation. Og det kan foregå på mange niveauer og ligge i helt små ting, som måske ingen andre end jeg lægger mærke til. Det kan være noget så ’småt’ som at have en en-til-en-snak med en medarbejder, der har udviklet sig og er stolt af det.”

Som en relativt ny disciplin går HR-indsatsen en spændende tid i møde i bilbranchen. Elbilerne og den heftige digitalisering er på vej, og det betyder helt nye udfordringer for Charlotte.

”Der sker så meget inden for bilindustrien lige nu. Jeg tror også, at vi blot har set begyndelsen af den teknologi, som vil tegne fremtiden i branchen. Den bliver anderledes at drive i fremtiden, og der vil være efterspørgsel på medarbejdere med helt andre kvalifikationer end dem, vi ser i dag. Det vil være en helt anden verden af mobilitet, vi kommer til at navigere i om 10 år. Og det kræver, at Ford som bilproducent er organiseret på en helt anden måde.”

Pressekontakt Comm. & Public Affairs manager, Ford of Denmark & Head of Nordic Communication & PA, Ford of Europe Pressekontakt i relation til Ford Motor Company Danmark samt overordnet Nordisk ansvar 43480620

Ford i Danmark

Ford Motor Company Danmark ligger i Ballerup og består af ca. 50 engagerede medarbejdere. Ford er en global og dynamisk organisation, hvor udadvendthed og tæt samarbejde med forhandlere, værksteder og partnere har højeste prioritet.

Vi er stolte af vores biler, som blandt andet er kendt for deres klasseledende køreegenskaber, dynamiske design og nyeste teknologier.