Styrket samarbejde mellem Syddjurs kommune og Forenede Cares hjemmepleje

Et styrket samarbejde giver nu borgerne i Syddjurs kommune mulighed for frit at vælge leverandør til rehabilitering, som tidligere kun kunne leveres af kommunen selv.

Arbejdet med hverdagsrehabilitering af kommunens ældre borgere har stået på længe, men nu sikrer et øget samarbejde og projekt borgernes mulighed for øgede valgmuligheder. Det betyder, at den private omsorgsvirksomhed Forenede Care nu også kan vælges som leverandør på rehabiliteringen, som allerede er tilfældet på pleje og praktisk hjælp.

”Det er spændende at blive en del af rehabiliteringsydelserne i kommunen nu. Vi er glade for at få muligheden, og vi er glade for at det lykkedes Syddjurs Kommune at få godkendt deres ansøgning til netop dette projekt”, udtaler en glad Lene Rosendahl, Teamleder hos Forenede Care.

Udover det styrkede samarbejde på rehabiliteringen, så har kommunen og Forenede Care gennem fælles workshops også fundet andre områder, hvorpå de kan blive bedre sammen og give borgerne en endnu bedre oplevelse, når de stifter bekendtskab med sundhedssystemet i kommunen.

”Der sker en rigtig god brobygning mellem det private og offentlige ved at indgå samarbejde omkring sådanne projekter. Det styrker også de kollegiale relationer mellem det private og offentlige, og det smitter af på leveringen af plejen og omsorgen ude hos borgeren, som oplever en endnu bedre helhed. Det vil være med til at sikre helhedsplejen, som giver tryghed hos den enkelte”, siger Jesper Westphal, centerchef hos Forenede Care.

Projektet er godkendt af Sundhedsstyrelsen og er startet op med en planlægningsfase i september og oktober måned, og fra november blev det så muligt at vælge Forenede Care som leverandør til rehabiliteringen.

Det sker stadig i et samarbejde med kommunen, men det betyder rent praktisk, at hvis borgeren vælger Forenede Care, så har han sine faste hjælpere i perioden, og efterfølgende, hvis han fortsat har brug for pleje eller praktisk hjælp på visse områder. Det er stadig kommunens sygeplejersker og terapeuter, som varetager sygepleje- og træningsopgaver.

Projektet strækker sig frem til 2021 og herefter vil Rambøll, som er konsulentfirmaet der støtter op om projektet, være den instans som evaluerer på selve projektet.

Hverdagsrehabilitering: Fra 1. januar 2015 blev det lovpligtigt for danske kommuner at tilbyde korterevarende rehabiliteringsforløb til ældre i eget hjem, der vurderes at kunne forbedre funktionsevnen. Rehabiliteringen er derved hjælp til selvhjælp med henblik på at styrke den ældres muligheder for at kunne klare mest muligt selv.

• frit valg
  • syddjurs kommune