En medarbejder påvist smittet med Covid-19 på Lokalcenter Bøgeskovhus

Tirsdag aften er der konstateret coronavirus hos en enkelt medarbejder på Lokalcenter Bøgeskovhus, der drives af det private omsorgsselskab Forenede Care.

Medarbejderen har været uden symptomer og er blevet testet i forbindelse med påvist smitte i nærmeste familie. Medarbejderen er nu i hjemmekarantæne.

Medarbejderen har kun arbejdet på én afdeling på Bøgeskovhus, og der er ikke sygdomstegn hos nogle af de borgere, som medarbejderen har været i kontakt med. Dog er alle borgerne på den pågældende afdeling nu i hjemmekarantæne i deres egen bolig og vil blive testet i dag, onsdag. Borgerne tilses og plejes af sosu-personale og sygeplejersker, der bruger værnemidler.

Pårørende til beboerne på den pågældende afdeling er orienteret.

Jesper Westphal der er centerchef på Lokalcenter Bøgeskovhus fortæller: ”Lige nu pågår opsporing og tests af alle medarbejdere, der potentielt kan have været i nærheden af den smittede. Vi har fortsat massivt fokus på håndhygiejne, afspritning og holder øje med eventuelle sygdomstegn hos resten af medarbejderne og borgeren på Bøgeskovhus. Desuden bliver alle øvrige pårørende på Bøgeskovhus orienteret på mail eller telefon i dag.”

Forenede Care lukkede den 12. marts helt ned for besøg på alle plejecentre og ophævede besøgsforbuddet den 13. maj. Der er nu foreløbigt besøgsforbud på Lokalcenter Bøgeskovhus en uge frem.

Adm. direktør i Forenede Care, Stine Louise Eising von Christierson udtaler: ”Vi har hele vejen igennem fulgt myndighedernes og Aarhus Kommunes retningslinjer. Det er ulykkeligt at smitten har ramt et af vores plejecentre, men godt at det forhåbentlig er blevet opdaget inden det har spredt sig. Uanset hvad håber jeg, at smitten kan inddæmmes til kun den ene smittede medarbejder, og så ønsker jeg, at vi fortsat har fokus på at opretholde en nogenlunde normal hverdag for resten af centerets beboere.”

Centerchefen supplerer: ”Stemningen på den pågældende afdeling er god. Medarbejderne forholder sig roligt, og vi forsøger at holde humøret højt. De borgere der nu er i hjemmekarantæne får ekstra meget opmærksomhed, mens de er i egen bolig.”

Der er ikke konstateret smitte på nogle af Forenede Cares andre plejecentre/lokationer.

• covid-19

• Aarhus

Forenede Care - med hjertet i centrum.
Forenede Care tilbyder mange former for pleje på vegne af private, kommuner og regioner i Danmark. Vi er tryghedsskabende, kvalitetsbevidste, imødekommende og innovative. Og vores mission er klar: At tilbyde behandling, pleje og omsorg til alle danskere, fra deres aktive arbejdsliv til deres sidste år. Forenede Care sætter mennesket i centrum og søger at sikre borgerne en hverdag, hvor der lyttes til deres behov, og hvor borgerne har en høj grad af selvstændighed, indflydelse og frihed.