Forenede åbner kvindekrisecenter i Bjæverskov

I en tid hvor hele landet lukker mere og mere ned, slår Forenede Care dørene op til det første kvindekrisecenter i koncernens historie. Ambitionen er at hjælpe voldsramte kvinder og børn tilbage til en hverdag uden vold, chikane og angst, lyder meldingen fra den nytiltrådte centerchef, Christine Ramsing.

Stærke terapeutiske og pædagogiske kræfter koblet med sikre rammer og socialrådgivning af højeste klasse. Det er rammen for krisecentret Bjæverskovhus, der i oktober kunne melde klar på omsorgsfronten med hjemlige rammer og kompetent hjælp til kriseramte kvinder og børn.

”Vi tager hånd om mennesker, og i mere end et årti har vi ydet omsorg og pleje. Åbningen af Bjæverskovhus kvindekrisecenter er derfor et naturligt næste skridt,” udtaler adm. direktør i Forenede Care, Stine Louise von Christierson.

Vold skal aldrig accepteres
Fysisk og psykisk. Økonomisk og seksuel. Voldshandlinger har mange islæt. Fælles for dem er, at de hvert år rammer mere end 100.000 kvinder.

”Vold skal aldrig accepteres, og vi har en forpligtelse til at række ud og tage hånd om de familier, hvor voldshandlinger præger hverdagen,” indleder Christine Ramsing, centerchef på Bjæverskovhus, og fortsætter:

”Hverdagen skal startes positivt forfra. Vi har sat et team af både dygtige og uddannede medarbejdere med tung erfaring fra krise-området. Det skaber trygge og sikre rammer, og det sikrer den rette rådgivning og hjælp, så beboerne genvinder styrken til at skabe positive forandringer i en kritisk hverdag.”.

Frivillige kræfter der mærkes
Foruden et team på i alt syv fastansatte er der på Bjæverskovhus en passioneret skare af dygtige frivillige. Sammen med beboerne støtter de op om stedets aktiviteter, der rummer alt lige fra kreative værksteder med håndarbejde og haveaktiviteter til madlavning og bål-arrangementer.

”Fælles for vores frivillige er, at de har været igennem en grundig ansættelsesproces, og at de ligesom al andet personale har en ansættelseskontrakt for at sikre en høj grad af etik og fortrolighed – også selvom de kun er hos nogle få timer ad gangen på ugebasis” forklarer Christine Ramsing, og uddyber:

”Vi er meget taknemmelige for den helt særlige indsats, vores frivillige yder,” afslutter hun.

Om Bjæverskovhus
Bjæverskovhus Kvindekrisecenter er en del af Forenede Care og den danske familieejede koncern, Forenede. På Bjæverskovhus tilbydes kvinder og deres ledsagende børn et krisecenter, hvor de er beskyttet mod overgreb, og der arbejdes målrettet med hjælp til at bryde voldsspiralen og genopbygge en tryg hverdag – gennem individuel terapi og gruppeterapi, en struktureret hverdag, et socialt fællesskab og værktøjer, der skal genvinde den enkeltes ejerskab for eget liv.

• health care
  • organisation

Forenede Koncernen er en dansk, familieejet servicekoncern med en omsætning på mere end DKK 2,6 milliarder. Vi er en mangfoldig virksomhed, der beskæftiger i omegnen af 9.000 medarbejdere fra knapt 100 forskellige nationaliteter. Vores medarbejdere servicerer flere hundrede tusinde personer, når de dagligt leverer omsorgsydelser og facility service gennem virksomhederne Forenede Care og Forenede Service i Danmark og Sverige.

Miriam Hindsgaul

Pressekontakt Kommunikationskonsulent