Mød Christian Due-Boj - Svensk Ishockey-legende med fokus på salg

Han er i gang med sin 31. sæson i Djurgårdens IF, først som junior og senere som spiller på eliteniveau. Nu arbejder han med salg og er blevet topsælger inden for Forever ved siden af sit event- og sponsorsalg for klubben. Mød Christian Due-Boje – ishockey-legende, OL-vinder.

Tre gange SM-guldvinder og OL-guldvinder i Lillehammer har ikke gjort legenden Christian Due-Boje til en diva.

- Jeg var så heldig, at holdet spillede godt, siger han ydmygt.

At han er holdspiller og hører til blandt vennerne i klubben forstår man, når man hører, at han er i gang med sin 31. sæson i Djurgården IF – de 15 første år som spiller og de næste 15 år i DIF’s marketingafdeling. Han elsker fællesskabet, kammeratskabet, følelsen af samhørighed og drives primært af ønsket om at vinde.

At vinde giver blod på tanden

Christian påbegyndte sin hockeykarriere allerede som 6-årig i Norrtälje – dengang i Handens SK. Men så en dag ringede Djurgårdens holdleder Roger Botén og spurgte, om han ville være med på et hold med de bedste spillere fra Stockholmsområdet. En masse turneringer over hele landet fulgte, og Christian trivedes som en fisk i vandet. Som 10-årig skiftede han til Djurgårdens IF, og efter 4 år her blev det Hammarby IF og spil med drenge i samme alder.

- Jeg oplevede at vinde drenge-SM i Hammarby, og det gav blod på tanden, fortæller Christian.

Allerede som 16-årig debuterede han på Hammarbys A-hold og var med til at spille holdet op til eliteserien. Herefter gik det slag i slag ...

Nogle år senere ringede ishockeytræner Leif Boork, og Christian lod sig let overtale til at vende tilbage til Djurgården – klubben, der dominerede svensk ishockey frem til den første halvdel af 1990’erne med fire SM-finaler og tre SM-guldmedaljer. God holdånd, gode ledere og gode spillere var en succesfuld kombination. I 1992 tabte Djurgården til Malmø i en hård finalekamp, der ifølge Christian dog endte retfærdigt.

- Jeg er nødt til at sige, at Malmø fortjente guldet. De havde et rigtig godt hold på det tidspunkt.

Tre Kronor størst af alt

Men størst af alt for Christian var det dog at spille for Tre Kronor.

- Det var fantastisk at komme med på landsholdet og senere vinde OL-guld. Det er den største begivenhed i min karriere. Medaljen var naturligvis helt fantastisk, men også det dejlige fællesskab i holdet i OL-byen.

Christian følte så småt, at det var tid til en ny start, og tog et hårdt år i Södertälje, efterfulgt af to sjove år med Star Bulls Rosenheim i Tyskland og derefter Malmö Redhawks. Valget af hold blev naturligvis påvirket af resten af familiens ønsker om bolig og skole.

- Det sidste år for Malmö følte jeg, at det var på tide at stoppe – selv om vi trivedes rigtig godt i Malmø. Fra Skanör, hvor vi boede, var der kort afstand til alt.

Nyt fokus

Så pludselig følte Christian sig færdig med ishockey.

- Faktum er, at i 35-års alderen kunne jeg egentlig godt fortsætte med ishockey. Jeg havde spillet min anden sæson for Malmö og følte i en kamp mod Frölunda omkring juletid, at det var min sidste sæson. Bara sådan. Det var nok. Ishockey kræver meget tid og træning, og jeg følte mig færdig med sporten. Det var samtidig befriende, for jeg behøvede aldrig blev en af dem, der sidder på bænken ved lægterne og venter og kigger på.

Nu træner han sine egne drenge i ishockey og arbejde med sponsorsalg og events for Djurgården.

- Det bliver stadig vigtigere for ishockeyholdene at kunne trække penge til via salg af arrangementer, sponsorering og lignende. Og når den ældste søn har brug for lidt hjælp med sponsorsalg for sit hold, så stiller man naturligvis op.

Træner hver dag

Meget i Christians liv handler stadig om træning. Han styrke- og konditionstræner hver dag, når han har kørt den yngste søn i skole. I mellemtiden arbejder han med virksomhedssalg for Djurgården. Det var faktisk sådan, han kom ind på salget af C9-programmet fra Forever. Han brugte det selv og syntes, det gav et rigtig godt resultat. Efter at have sat et opslag på nettet fik han hurtigt samlet en gruppe, som han peppede, trænede og hjalp til at komme i form. Så trillede snebolden.

- Det giver jo så gode resultater – trangen til søde sager forsvinder, og man får mere energi. Det føles virkelig godt at hjælpe andre til en bedre livsstil. Via Facebook-gruppen Millas veranda inviterer min kone til træning med prøvesmagning af Aloe Vera Gel og ARGI+. Så sørger hun også for at vise sortimentet. Det er blevet en sjov måde for os begge at kombinere træning og sundhed.

Tekst: Ann Carrin Foto: Björn Johansson

• Sport

Forever er Skandinaviens størstevirksomhed med direkte salginden for sundheds- oghudplejeprodukterbaseret på Aloe vera, er repræsenteret i næsten 160 lande i alleverdensdeleog er dermedverdensstørsteavler, producent ogdistributøraf Aloe vera. Alle vores produkter bygger på stabiliseret Aloe vera og da vi omhyggeligtkontrollerer hele produktionsprocessen, fraplantetilfærdigt produkt, kan vi garantere denallerbedste kvalitet. Det ligger i tiden at tage ansvar for sin egen sundhed, og stadig fleremenneskerinteresserer sig for naturlige produkter.