Ny rekord! Fortsat stigning i rejsende med ForSea over sundet

Staycation er kommet for at blive.

Den nære rejselyst fortsætter og ForSea kan lægge endnu en rekordweekend bag sig. I Kristi Himmelfart dagene valgte mange at krydse sundet og nyde både turen ombord på færgerne og oplevelserne på den anden side.

Færgerne syder af liv, butikkernes store udbud lokker, restauranten er fuldt booket og nye rekorder sættes. Samlet rejste 135.000 personer med ForSea i perioden onsdag-søndag 25.-29. maj. Ser man kun på landgangssiden viser tallene rekordhøje 80.000 passagerer i dagene 21.-29. maj. Et antal som slår den tidligere ugerekord fra 2017.

”Det er med glæde at vi kan konstatere at vi slår rekorden fra 2017. Det bliver tydeligt for os, at udbuddet ombord og rejsen i sig selv er virkelig værdsat af vores passagerer. Vi fortsætter med at knytte regionen sammen og medvirker til øget aktivitet hos såvel handels- som restaurantlivet på begge sider af sundet. Samtidig ser vi en stigning i salget ombord og en fuldt booket restaurant. Glædeligt på alle måder”, siger Kristian Durhuus, CEO ForSea.

• Mad, drikke

• helsingör
  • restaurant
  • helsingborg
  • ferie
  • ferry
  • färge
  • öresund

Helsingør-Helsingborg overfarten er regionens flydende bro, bestående af de fem færger Aurora, Tycho Brahe, Hamlet, Mercandia IV og Mercandia

VIII. Færgerne er miljøvenlige og udstyrede med katalysatorer. Derudover er Aurora og Tycho Brahe begge konverterede til batteridrift, for en samlet

investering på ca. 300 mio. SEK. INEA, et forvaltningsorgan for innovation og netværk i EU, har støttet investeringen med ca. 120 mio. SEK.

I 2019 transporterede ForSea 7 mio. passagerer samt 1,3 mio. personbiler, 440.000 lastbiler og 16.000 busser. Dette svarer til 20% af de køretøjer,

som passerede Øresund1

i 2019. Overfarten fremmer integrationen og væksten i Øresundsregionen og drives af 600 medarbejdere, som dagligt

arbejder for en sikker og effektiv forbindelse mellem Sverige og Danmark, med målsætningen om at gøre rejsen så behagelig som mulig og med målet

om at reducere CO2 med 65% sammenlignet med tidligere drift, som foregik uden batteridrift. Forbindelsen bidrager derudover til at skabe ca. 2.000

arbejdspladser i regionen. Kristian Durhuus er CEO for ForSea AB som ejes af investeringsselskabet First Sentier Investors.

1 Summen af overførte køretøjer på forbindelserne ForSea og Øresundsbron.