Gå til indhold
Fregatten Jyllands håndværkere varetager dagligt, året rundt, det store arbejde med at vedligeholde skibet

Fregatten Jylland åbner ny temaudstilling om det levende HÅNDVÆRK

Nu kan de besøgende på Fregatten Jylland for alvor få et indblik i og komme helt tæt på det unikke håndværksarbejde, som fregattens håndværkere udfører hele året rundt.

Med den kommende temaudstilling viser Fregatten Jylland det levende håndværk, som gæsterne kan møde hver dag på museet for at give dem nye oplevelser af og indsigter i arbejdet med at vedligeholde det historiske træskib, som er et af fyrtårnene i den danske maritime kulturarv.

Men gæsterne skal ikke kun beskue håndværket, de kan også selv prøve det.
”I år skal vores gæster også selv have mulighed for at prøve kræfter med håndværket på 7 forskellige ’håndværkerstationer’ rundt omkring på museets område. Med FREGATTEN JYLLANDS HÅNDVÆRK får du en anderledes museumsoplevelse, der er mere hands-on og som har fokus på at give håndværket et ’ansigt’, når vi præsenterer håndværkets potentialer med udgangspunkt i museets eget virke.” udtaler Fregatten Jyllands udstillingsleder Karen Louise Juhl Christensen.

Fregatten Jylland har sit eget værft, med skibstømrere, maler, smed og arbejdsmænd, i alt 10 dygtige håndværkere som dagligt, året rundt, forestår det store arbejde med at vedligeholde skibet. Det er dem og oplevelserne af håndværkets betydning for bevarelsen af den fælles kulturarv, som årets temaudstilling handler om.

Fregatten Jylland vil fremme håndværket som uddannelse og fag
En vigtig pointe med udstillingen og årets mange aktiviteter er derfor også at vise, at en uddannelse som håndværker kan omsættes til så imponerende kunnen og at kulturhistorien både er bygget med og stadig kræver sine dygtige håndværkere.

”Med vores fokus på håndværket ønsker Fregatten Jylland også at bidrage proaktivt til en aktuel og relevant samfundsudfordring, som handler om at engagere langt flere unge mennesker i vores håndværkeruddannelser,” fortsætter Karen Louise Juhl Christensen.

Parallelt med Fregatten Jyllands mange historiske formidlingsaktiviteter vil gæsterne også kunne benytte sig af en perlerække af ’Håndværkertilbud’, som bl.a. omfatter forskellige håndværksstationer, håndværkerrundvisninger og workshops.

Temaudstillingen er gennemført med generøs støtte fra Axel Muusfeldts Fond, Grosserer Konsul N.C. Nielsens Fond, A/S D/S Orient’s Fond & 3F Medie-og Kulturfond.

Udstillingen åbner officielt den 25. juni 2021 og kan opleves frem til sommeren 2022.

Pressen er ligeledes velkommen til at deltage i den officielle åbning den 25. juni 2021 kl. 14.00

Karin Buhl Slæggerup

Pressekontakt Direktør +4520437254