Fregatten Jylland har kurs mod to jubilæer

Fregatten Jylland har kurs mod to jubilæer

Den 19. og 20. september fejrer Fregatten Jylland to skarpe hjørner, når det levende skibsmuseum kan fejre 160-års jubilæum for tilblivelsen samt 60-året for, at fortøjningerne blev kastet i Ebeltoft.

Alle sejl er sat til på Fregatten Jylland, når der lørdag den 19. og søndag den 20. september rigges op til dobbelt jubilæumsfejring i Ebeltoft. Museumsskibet, som havde stabelafløbning i 1860 fra Holmen i København, kan i 2020 fejre 160-års jubilæum samt 60-året for, at fortøjningerne blev kastet i Ebeltoft. Det markeres hen over weekenden med kanonskud, historisk introduktion for børn og voksne, ture med lift i 90 meters højde og mulighed for klatring i skibets rig for de besøgende gæster.

- Fregatten Jylland rammer i år hele to jubilæer, og det vil vi gerne markere ved at invitere gæster til et par helt specielle dage, fortæller direktør på Fregatten Jylland Karin Buhl Slæggerup.

En maritim kulturarv

Bølgerne er gået højt i Fregatten Jyllands 160-års historie, men med sine 71 meter, tre høje master, og 44 kanoner står verdens længste træskib stadig som et symbol på en epoke i Danmarks historie. I 1960 blev Fregatten Jylland bugseret til Ebeltoft, hvor det har ligget siden og gennemgået en række restaureringer og ligger nu som et vartegn og et levende museum.

- Dykker man ned i historien, er det en dramatisk rejse, Fregatten Jylland har været på, og det er helt utroligt, at den kan fejre 160-års jubilæum. Skibet har overlevet et stort søslag, det har ageret kongeskib, sejlet på verdenshavene, været lejrskole for provinsbørn, har sågar været sunket og solgt til ophugning. Men det har heldigvis overlevet det hele, og vi glæder os meget til at fejre fregattens lange liv og vores maritim kulturarv, siger Karin Buhl Slæggerup.

Corona kræver nytænkt fejring

Et helt bevidst valg fra institutionens side har været at afholde sig fra ét samlende arrangement, men i stedet fokusere på en række gentagende aktiviteter fordelt over to dage.

- Vi er meget bevidste om hele Corona-situationen og det sidste vi ønsker er at samle mange mennesker på ét sted. Vi har indført en lang række foranstaltninger og har fuld fokus på flowet af gæster over de to dage, så vores gæster kan føle sig trygge ved et besøg, siger Karin Buhl Slæggerup.

Kage, krantur og KANONSKUD

Med et jubilæum i horisonten er der udsigt til et par spændende dage, når gæster bydes velkommen med historiske fortællinger, særudstillinger om Fregattens mange roller, aktiviteter for både store og små samt affyringer af skibets kanon.

- Vi har et spækket program klar til vores gæster. Vi skyder kanonen af og tilbyder både en tur op i en 90 meter lift, hvor man kan nyde udsigten over Ebeltoft og vigen, og muligheden for at klatre i Fregattens rig. Og så vil der selvfølgelig være fødselsdagskage til alle fremmødte, afslutter direktør Karin Buhl Slæggerup.

Dagsprogram kl. 10-16 for jubilæumsdagene:

Kl. 10:00: Dørene åbner for gæsterne

Kl. 10.30: Historisk introduktion om fregatten Jylland