Vikingefortællinger på Fregatten Jylland

Vikingefortællinger på Fregatten Jylland

7. oktober inviterer Fregatten Jylland og Syddjurs Bibliotek dig ombord på en tidsrejse, når foredraget ”Aarhusbugten i sagntid, vikingetid, nutid og fremtid” løber af stablen på museet i Ebeltoft.

7. oktober forenes fortid med nutid og naturværdi med kulturhistorie, når der på Fregatten Jylland afholdes et historisk foredrag spækket med beretninger om Aarhusbugten og Mols’ rolle i vikingetiden.

Med udsigt til de historiske bølger, der går i land ved museet Fregatten Jylland tager Daniel Astola og historiker og kulturformidler Casper Clemmensen de fremmødte deltagere med på en levende og perspektiverende rejse fra vigen ved Ebeltoft og ud på de store verdenshave. Her berettes om Aarhusbugtens historiske betydning, samt perspektiverne for et sammenhængende Mols og Djursland i fremtiden.

- Mols, Aarhusbugten og dens viger havde en enorm betydning for vikingerne, deres erobringer i England og Østjydernes møde med den store verden. Den har fortsat en væsentlig rolle i nutiden - og måske særligt i fremtiden - og dét emne vil vi sætte fokus på, fortæller den ene af de to foredragsholdere Daniel Astola, der er konsulent i Aarhus Kommune.

Unikt indblik i Danmarkshistorien

På Fregatten Jylland ser man frem til at kunne åbne dørene for Daniel Astola, Casper Clemmensen og de 50 gæster, som corona-anbefalingerne dikterer.

- Vi har valgt at afholde arrangementet her på Fregatten Jylland, fordi Ebeltoft er en gammel sø-købstad med en god relation til Aarhusbugten. Og så tilbyder Fregatten Jylland et unikt indblik i et stykke af Danmarkshistorien, ligesom Daniel og Caspers foredrag gør det, siger Karin Buhl Slæggerup, der er direktør på Fregatten Jylland i Ebeltoft.

På trods af det nye forsamlingsforbud vil arrangementet stadig løbe af stablen, men med respekt for alle restriktioner. Der vil være plads til 50 personer, og man vil komme til at sidde med god afstand.

- Selvom vi alle gerne ville have inviteret endnu flere med til arrangementet, gør de nyeste Corona-anbefalinger, at vi kun kan invitere 50 gæster. Til gengæld kan vi garantere et trygt besøg med god afstand og andre tiltag, der skal forhindre spredningen af Corona-smitte, afslutter Karin Buhl Slæggerup.

Karin Buhl Slæggerup

Pressekontakt Direktør +4520437254