Burger med bønnebøf

Danskerne ved for lidt om fuldkorn

Danskere ved for lidt om fuldkorn

Kun 39 procent af danskerne ved, at havre indeholder fuldkorn. Havregryn er ellers en af danskernes vigtigste kilder til at nå op på de anbefalede 75 gram fuldkorn om dagen. Fuldkornspartnerskabet iværksætter nu en kampagne for at øge kendskabet.

Mange danskere har svært ved at nå op på de 75 gram fuldkorn om dagen, som Fødevarestyrelsen anbefaler. Det skyldes ofte, at der mangler viden om hvilke varer, der indeholder fuldkorn. En ny YouGov-undersøgelse fra Fuldkornspartnerskabet viser eksempelvis at kun 39 procent af befolkningen ved, at kornsorten havre kan regnes som fuldkorn. Havregryn er ellers en af de enkleste og mest populære kilder til fuldkorn.

Til gengæld tror over en femtedel af de adspurgte, at solsikkekerner kan være fuldkorn, hvilket er lodret forkert. Fuldkornspartnerskabet iværksætter nu en kampagne for at rydde op i myterne og øge kendskabet til partnerskabets logo. Logoet findes på dagligvarer med et højt indhold af fuldkorn.

”Ifølge undersøgelsen kender 30 procent af danskerne ikke til vores fuldkornslogo, og det ærgrer os. Vi tror på, at et højere kendskab til logoet vil øge fuldkornsindtaget. Derudover florerer der en række myter, som vi skal have bugt med. Derfor iværksætter vi nu en kampagne, som vi håber vil give forbrugerne en bedre forståelse for, hvilke produkter, de skal vælge, hvis de vil have fuldkorn i maden”, siger Rikke Iben Neess, kampagneleder i Fuldkornspartnerskabet.

Kampagnen finder sted fra 26. maj til 12. juni og består blandt andet af aktiviteter hos fuldkornspartnerne, annoncekampagner i fitnesscentre, en konkurrence på Fuldkornspartnerskabets facebook-side samt øget synlighed omkring det orange fuldkornslogo i flere dagligvarekæder og hos 55 kommuner.

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1037 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år, i perioden 29. april - 3 maj 2016