Asfalten som læreplads: Unge fra hele landet får instruktørdiplom

Fredag den 4. oktober fejrer non-profit organisationen GAM3 Graduation for 50 nye gadeidrætsinstruktører, der har bestået uddannelsen ’PlayMaker’. De er nu klar til at lave aktiviteter for andre unge i deres lokalområde.

I et år har unge fra hele landet været i skarp træning. Ikke bare er de blevet bedre til at undervise andre i street basket, gadefodbold, parkour eller dans – de har også lært om medborgerskab, lederskab og om at tage ansvar for andre. På uddannelsen går gadeidræt, inklusion og demokratisk dannelse nemlig hånd i hånd.

- På PlayMaker uddannelsen har det været fedt at se, at vi alle deler lysten til at gøre en forskel for børn og andre unge i vores kvarterer. På uddannelsen har vi trænet med instruktører, som har haft tålmodigheden til at lære fra sig. Det og meget mere er redskaber, jeg kan tage med mig ud og give videre til andre, siger 18-årige Farheen W. Moughal fra Avedøre. Han er en af de nyuddannede PlayMakers, som fredag d. 4. oktober får overrakt et diplom af Socialdemokratiets socialordfører Maja Panduro i StreetMekka i København.

Udover tre uddannelsescamps, har de unge alle været i en måneds praktik i et af de boligområder, hvor GAM3 flere gange om ugen arrangerer træninger i gadeidræt for børn og unge. En undersøgelse fra Syddansk Universitet viser, at fire ud af 10 af de børn og unge, som ikke var idrætsaktive før de kom med i gadeidrætsaktiviteterne, også bliver idrætsaktive i anden sammenhæng.

- Vi kan se, at PlayMakers gør en stor forskel. Vi har tidligere været gode til at finde dygtige instruktører fra den anden ende af byen. At vi nu har en voksende gruppe unge fra de udsatte boligområder, som tager ansvar og træder op, er enormt effektfuldt. Det hjælper de yngre inaktive børn og unge i gang. Og så skaber det social progression blandt vores PlayMakers, da de bliver en del af en professionel organisation med resourcestærke frivillige fra videregående uddannelser, siger Simon Prahm, der er direktør og medstifter af GAM3.

Nye spirer på vej
GAM3 er allerede i gang med at rekruttere et helt nyt hold af PlayMaker spirer. Unge mellem 16-21 år som brænder for basket, gadefodbold, street dance eller parkour kan ansøge om optagelse på PlayMaker uddannelse online. Programmet er støttet via Satspuljen og en række private fonde, herunder Nordea-fonden, Bikubenfonden samt Edith og Godtfred Kirk Christiansens Fond.

PRAKTISK INFORMATION
PlayMaker Graduation med diplomoverrækkelse af Maja Panduro (S)
Hvornår:
Fredag d. 4. oktober kl. 15:30
Hvor:
StreetMekka, Enghavevej 82 D, 2400 København SV
Se yderligere info om GAM3 PlayMaker uddannelsen her.

Hent pressefotos her.

Yderligere information og interviews:
Simon Prahm, direktør i GAM3. Mobil: 2728 8160, Email: simon@GAM3.dk

Det er muligt at få uddybende interviews med de nyuddannede PlayMakers. Kontakt da ovenstående for kontaktoplysninger.

• trænere
  • instruktører
  • asfalt
  • PlayMakers
  • street soccer
  • parkour
  • street dance
  • your gam3
  • uddannelse

Om GAM3
GAM3 er en dansk baseret non-profit organisation, som i mere end 10 år har arrangeret gadeidrætsaktiviteter med særligt fokus på forebyggelse af konflikt og marginalisering. I 2013 arrangerer GAM3 aktiviteter i 32 udsatte boligområder over hele Danmark. På gadeplan har organisationen over 70 gadeidrætsinstruktører og 150 frivillige, der gør de mange aktiviteter på asfalten mulige at gennemføre. I 2010 slog GAM3 i samarbejde med Københavns Kommune portene op for den første indendørs gadeidrætsfacilitet – et StreetMekka – hvor de unge i københavnsområdet kan dyrke deres passion for den uformelle idræt året rundt.