Gå til indhold
På Niels Brock på Nørre Voldgade 34 i København har Riise VVS og Geberit øget hygiejnen og fundet en løsning på stagnation. Foto af: Pernille Klemp

Nyhed -

Fremtidssikring af Niels Brock: Geberits betjeningsplade afhjælper flere udfordringer, herunder stillestående vand

På handelsskolen Niels Brock i København har Riise VVS løst flere aktuelle udfordringer med installationen af et enkelt produkt. Med installationen af en berøringsfri betjeningsplade fra Geberit er hygiejnen øget samtidig med, at skolen undgår stillestående vand, der kan give anledning til flere udfordringer. Noget mange offentlige institutioner døjer med efter længere lukkeperioder såsom sommerferien.

Hos Riise VVS har man arbejdet med vedligeholdelse af Niels Brock i flere år. Under corona blev Mathias Riise Johansen fra Riise VVS kontaktet for at optimere hygiejnen på toiletterne. Efter kyndig rådgivning fra sanitetsvirksomheden Geberit, der dagligt arbejder med at optimere hygiejnen, installerede Mathias den berøringsfrie betjeningsplade Sigma80 fra Geberit på skolens toiletter, som har flere positive sideeffekter.

Når jeg arbejder på et projekt, prøver jeg altid at se på det store billede. Derfor blev jeg positiv overrasket, da jeg lærte, at Sigma80-betjeningspladen også løste andre udfordringer, såsom stagnation, når skolen holder lukket i længere tid, eksempelvis i sommerperioden. Det smarte med betjeningspladen fra Geberit er, at den kan indstilles til et automatisk skyl, så man undgår stagnation i rørføringen, der er én af de helt store syndere i forhold til bakterie- og Legionella udvikling,” fortæller Mathias Riise Johansen fra Riise VVS.

Stagnation er et udbredt problem på institutioner – særligt over sommeren
Problemet med stagnation opstår, når der ikke løber vand igennem vandrørene i længere perioder. Vandprøver fra stillestående vand viser højere koncentrationer af metaller som nikkel, bly og zink. Udover metallerne, der optages i kroppens organisme, danner stillestående vand også yngleplads for bakterier såsom Legionella pga. de ændrede temperaturer i rørføringen.

Ved at installere Geberits Sigma80 betjeningsplade, der kan kodes til at lave automatiske skyl, når toiletterne ikke er i brug, kommer der gennemskylning af vandrørene. Spørger man Mathias Riise Johansen, hvor udbredt stagnation er, er svaret klart:

Det er helt klart min fornemmelse, at mange ikke er opmærksomme på bakterieopbygningen i selve drikkevandet efter længere lukkeperioder og hvad stagnation betyder for vandregningen, som flere også den seneste tid er blevet mere opmærksomme på. I dag bruger mange institutioner adskillige liter vand på at skylle igennem efter længere lukkeperioder. Det er både dyrt, ikke særlig miljøvenligt og er heller ikke optimalt i forhold til vandkvaliteten, da der stadig vil være bakterier i vandet i en god rum tid efter,” udtaler Mathias Riise Johansen fra Riise VVS.

Bliver bare et enkelt rum ikke brugt i en længere periode, vil der forekomme stagnation med mindre, der er installeret et automatisk skyllesystem. Derfor er stagnation en realitet for især offentlige institutioner som skoler og hospitaler, men det gælder også for ejendomme som arbejdspladser og ferieboliger.

Valgte Geberit på grund af stor driftssikkerhed og viden
Da Mathias skulle vælge sanitære produkter til at fremtidssikre Niels Brocks toiletter, var han ikke i tvivl om, at han ønskede produkter fra Geberit. Skolens toiletter havde allerede Geberits markedsførende cisterner, så det var oplagt også at installere deres betjeningsplader. Tilmed tilbød Geberit et bredt udvalg af berøringsfrie betjeningsplader.

Jeg valgte Geberit, fordi jeg synes, de er længst fremme på teknologi og design – og så tilbyder de 50 års reservedelsgaranti på deres betjeningsplader. Jeg har tidligere arbejdet med Geberit og jeg ved, at de har stor driftssikkerhed og viden. Det er både vigtigt for mig som VVS’er og for bygningens ejer,” fortæller Mathias Riise Johansen fra Riise VVS.

Jonas Busch, teknisk salgskonsulent hos Geberit har derfor samarbejdet tæt med Mathias på projektet og har også været ude på skolen flere gange. Hos Geberit lægger man stor vægt på at lære fra sig og være en vigtig sparringspartner under projekter:

Inden projektets opstart inviterede vi Riise VVS ud til vores showroom i Albertslund, hvor Mathias fik en grundig introduktion til Sigma80 betjeningspladen i forhold til de forskellige indstillinger, heriblandt det automatiske skyl. Her kunne vi sammen kode den og måle effekten, såsom vandforbruget ved de forskellige skyl, uden at genere nogle. Bagefter delte vi en video, så montørerne kunne se, hvordan de nemmest installerede betjeningspladen,” fortæller Jonas Busch, teknisk salgskonsulent hos Geberit.

I dag har skolen på Nørre Voldgade 34 allerede fået installeret over 50 Sigma80 betjeningsplader, der er berøringsfrie og bidrager til øget hygiejne. Her er det nok at otte af betjeningspladerne på den øverste etage er indstillet til at skylle automatisk og derved lave forbrug på stigestrengende for resten af installationen. Det bidrager til at stagnation ikke opstår, for eksempel under den kommende sommerferie. Over de kommende år er det planen at installere Sigma80 betjeningsplader på flere af Niels Brocks øvrige skoler.

Billeder fra projektet:

Billedtekst: Toilettet på Niels Brock med Sigma80 betjeningsplade installeret.

Billedtekst: Mathias Riise Johansen og Jonas Busch i Geberits showroom i Albertslund.

Anja Hellberg

Pressekontakt Partner & kommunikationsrådgiver +45 2858 8076
Karin Busk Thygesen

Pressekontakt Marketingkoordinator +45 24 94 45 81

Innovative sanitetsløsninger til moderne badeværelser

Geberit-gruppen, der har aktiviteter verden over, er førende på markedet i Europa inden for sanitetsprodukter. Som en integreret koncern har Geberit en meget stærk lokal tilstedeværelse i de fleste europæiske lande og er derfor i stand til at levere unik merværdi inden for både sanitetsteknologi og badeværelseskeramik.
Produktionskapaciteten omfatter 26 produktionsanlæg, hvoraf de 4 har oversøiske placeringer. Koncernens hovedkvarter ligger i Rapperswil-Jona i Schweiz. Med omkring 12.000 medarbejdere i over 50 lande genererede Geberit en nettoomsætning på 3,5 mia. CHF i 2021. Geberits aktier er børsnoteret på SIX Swiss Exchange. Geberits aktier har været børsnoteret på SMI (Swiss Market Index) siden 2012.

Lægårdsvej 26
8520 Lystrup