Geberit urinaler

Innovative urinalsystemer sætter nye standarder for drift og miljø

De to urinalsystemer Selva og Preda fra Geberit har fået en innovativ opgradering, så vvs-leverandøren nu kan præsentere markedets mest fleksible, miljøvenlige og driftssikre urinalprodukt. Den nye innovative opbygning sikrer samtidig nem serviceadgang for installatøren, når afløb og elektronik skal tilses.

De nye urinalsystemer fås i flere forskellige udgaver, der alle byder på nye, innovative løsninger. Fælles for alle de nye løsninger er, at det komplicerede er gjort så enkelt som muligt, forklarer Nils Overgård, der er produktchef i Geberit Danmark.

”En af de helt store nyheder er en ny type vandlås, som består af en gummimembran i stedet for den traditionelle oliebaserede lås. Det sikrer både en miljøvenlig og billig drift af de vandfrie urinaler, da man undgår at skylle den dyre og forurenende olie ud. Gummimembranen er konstrueret, så man får fint gennemløb uden alle lugtgenerne, og den kan nemt vaskes med vand,” siger han.

Flere fleksible mulighederOgså de vandbaserede urinaler rummer flere store nyheder. Blandt andet har Geberit lanceret et vandbaseret urinal med genopladeligt batteri, som automatisk lades op ved hjælp af en akkumulator, der er koblet på vandforsyningen. Det gør det fleksibelt at opsætte på steder uden mulighed for tilslutning til strømnettet og sikrer automatisk opladning, når urinalet benyttes. Begge modeller fås ligeledes som versioner med almindeligt batteri og til net-tilslutning.

”En anden nyhed er et urinal, der i udgangspunktet er vandfrit, men som kan udskiftes til en model med vand, hvis kunden måtte ønske det senere hen. Det giver stor fleksibilitet for både installatøren og slutkunden, hvis behovet skulle ændre sig med tiden,” forklarer Nils Overgård.

Markedets bedste system i driftI udviklingen af de to systemer har ambitionen været at skabe markedets mest driftssikre, økonomiske og miljøvenlige urinaler. Og her skal fordelene findes i de små detaljer, der alle er designet til at spare på vandet og øge effektiviteten.

Vanddysen er eksempelvis blevet nemmere at afkalke, og når man åbner ind til kontrolenheden, sørger en kontraventil automatisk for, at vandet i urinalet lukker.

”Alle dele er designet til at optimere driftsomkostningerne – både i forhold til mandskabstimer til rengøring og vedligehold og i form af vandbesparende skyl og dyser. Og det kommer naturligvis også miljøet til gode,” fortæller Nils Overgård.

Han forklarer, at modellen Selva er udviklet specielt til renoveringsprojekter, hvor designet sørger for at skjule eventuelle skader fra et tidligere ophængt urinal. Omvendt fungerer den lidt slankere model Preda godt til nye installationer, idet den har et flot svævende design, som samtidigt er let at rengøre.

Begge modeller kan enten installeres på bagvæggen eller på enten Geberits GIS eller Doufix systemer, hvilket gør dem så enkle at arbejde med som muligt. Selva og Preda urinalsystemer fra Geberit fås fra 3.200 kr. ekskl. moms til 12.000 kr. ekskl. moms for den dyreste model med akkumulator.

Fototekster Foto 1: De nye forbedrede urinalsystemer fra Geberit sikrer en nem arbejdsproces for både driftspersonalet og installatøren.

Foto 2: En af nyhederne fra Geberit er en ny type vandlås til vandfri urinaler. Vandlåsen består af en innovativ gummimembran, som erstatter tidligere tiders besværlige og omkostningsfulde olievandlås.

Yderligere oplysningerKarin Busk Thygesen, Geberit, mail: karin.buskthygesen@geberit.com, tlf.: 86 74 10 86

Den globalt opererende Geberit Group, er europæisk leder inden for sanitetsprodukter. Geberit opererer som en integreret koncern med en stærk lokal tilstedeværelse i de fleste europæiske lande, hvilket giver enestående merværdi hvad angår sanitets teknologi og badeværelses keramik. Produktionen omfatter mere end 30 produktionsanlæg, hvoraf seks er beliggende i udlandet. Koncernen har hovedkontor i Rapperswil-Jona, Schweiz. Med mere end 12.000 ansatte i over 40 lande, genererede Geberit et nettoomsætning på 2,8 mia. CHF i 2016. Geberit-aktierne er noteret på SIX Swiss Exchange; Siden 2012 har Geberit-aktien været med i S MI (Swiss Market Index)

Anja Hellberg

Pressekontakt Partner & kommunikationsrådgiver +45 2858 8076
Karin Busk Thygesen

Pressekontakt Marketingkoordinator +45 24 94 45 81

Innovative sanitetsløsninger til moderne badeværelser

Geberit-gruppen, der har aktiviteter verden over, er førende på markedet i Europa inden for sanitetsprodukter. Som en integreret koncern har Geberit en meget stærk lokal tilstedeværelse i de fleste europæiske lande og er derfor i stand til at levere unik merværdi inden for både sanitetsteknologi og badeværelseskeramik.
Produktionskapaciteten omfatter 26 produktionsanlæg, hvoraf de 4 har oversøiske placeringer. Koncernens hovedkvarter ligger i Rapperswil-Jona i Schweiz. Med omkring 12.000 medarbejdere i over 50 lande genererede Geberit en nettoomsætning på 3,5 mia. CHF i 2021. Geberits aktier er børsnoteret på SIX Swiss Exchange. Geberits aktier har været børsnoteret på SMI (Swiss Market Index) siden 2012.

Lægårdsvej 26
8520 Lystrup