Goodyear fortsætter som titelsponsor for Goodyear FIA ETRC med helt ny dækspecifikation

Goodyear er klar til at fortsætte titelpartnerskabet og den eksklusive dækleverance til Goodyear FIA European Truck Racing Championship i 2024. Åbningsrunden finder sted på Misano den 25.-26. maj, hvor Goodyear debuterer med virksomhedens næste version af dæk til lastbilracerløb.

Løbet, som blev lanceret i 1985, markerer i 2024 40-året for denne fornemme dyst. I dag deltager køretøjer fra førende producenter i mesterskabet, og det er niende sæson, hvor Goodyear er officiel partner og eksklusiv dækleverandør.

Nyt Goodyear Truck Racing-dæk

I denne sæson medbringer Goodyear et helt nyt dækmateriale til mesterskabet. Det er udviklet til at give et bedre vejgreb, særligt i vådt føre, så det bidrager til at forbedre sikkerheden ved lastbilløb. Under Goodyear FIA ETRC foreskriver reglerne brug af et enkelt dæk til en lang række forhold på forskellige baner. Det indebærer både tørre og våde baner såvel som kolde og varme belægninger på de forskellige baner. Det kan være en stor udfordring at sikre optimal performance gennem hele serien.

Lanceringen af det nye Goodyear Truck Racing-dæk udvider ydelsesspektret og giver forbedret vådgreb og slidstyrke. Denne forbedring forlænger ikke blot dækkets levetid og ydeevne, men understøtter også ETRC's bæredygtighedsmål ved at reducere det samlede dækforbrug i løbet af sæsonen.

Dækket er blevet udviklet på Goodyears innovationscenter i Luxembourg og testet på Goodyears testbane samt på Nürburgring, Most og Slovakia Ring. Ingeniørerne har specielt fokuseret på at optimere kontaktfladen, så dækket slides ensartet og yder bedre gennem hele levetiden.

Mesterskabet, der består af syv løb, besøger Italien, Slovakiet, Belgien, Tyskland, Tjekkiet, Frankrig og Spanien på vejen mod kåringen af vinderen. Alle øjne vil være rettet mod Norbert Kiss, den femdobbelte mester, som har domineret de sidste tre sæsoner.

Goodyear Drive Results Tour vises i paddocken

Goodyears tilstedeværelse vil kunne mærkes i paddocken og i fanområderne, hvor det er blevet bekræftet, at Drive Results Tour 2024 er med ved hver runde af mesterskabet. Brancheinteressenter, der er til stede ved løbene, får mulighed for at lære, hvordan Goodyear Total Mobility kan hjælpe flåderne med at forbedre brændstofeffektiviteten, reducere driftsomkostningerne og mindske risikoen for uventede nedbrud.

Maciej Szymański, marketingdirektør for Goodyears erhvervsafdeling, siger forud for Goodyear FIA ETRC-sæsonen: “Goodyear er utroligt stolte af fortsat at være med ved European Truck Racing Championship, et af de mest højprofilerede lastbilløb i verden. Som titelpartner har Goodyear forpligtet sig til at levere den bedst mulige præstation på banen, hvilket også gælder for de millioner af Goodyear-lastbildæk og banebrydende løsninger, der hver dag benyttes af transportvirksomheder i hele Europa.”

“I forbindelse med den spændende nyhed om, at FIA Motorsport Games for første gang byder på lastbilløb, er vi glade for at være en del af denne internationale begivenhed i Valencia i oktober," tilføjer Szymański. “Det viser noget om den stærke tiltrækningskraft, lastbilløb har i hele verden, og vi er stolte over, at Goodyear kommer til at spille en vigtig rolle, når der skal leveres action til fansene.”

“Som vores eksklusive dækleverandør og titelpartner for mesterskabet fortsætter Goodyear med at flytte grænserne for innovation inden for lastbilløb,” siger Georg Fuchs, administrerende direktør for ETRA. “Med lanceringen af disse næstegenerations dæk bekræfter Goodyear sin førende position inden for dækteknologi til både racerløb og erhvervskørsel. Dette betyder forbedret sikkerhed, ydeevne og bæredygtighed for fremtidens lastbilløb”.

I løbet af 2024-sæsonen af Goodyear FIA ETRC vil Goodyear arbejde videre med bestræbelserne på regummiering. Efter løbene vil de brugte lastbilracerdæk gennemgå en regummieringsproces, så de kan finde ny anvendelse hos transportvirksomhederne. Dette initiativ hjælper med at reducere den samlede mængde affald, der genereres af Goodyear FIA ETRC, i overensstemmelse med virksomhedens målsætning om bæredygtighed. Ved at forlænge dækkenes levetid gennem regummiering understreger Goodyear og ETRC deres engagement i at reducere miljøpåvirkningen, samtidig med at de optimerer ydeevnen både på banen og i almindelig virksomhedsdrift.