Goodyear offentliggør udvidelse af deres Eagle F1 Asymmetric 6-serie

Goodyear offentliggør udvidelse af deres Eagle F1 Asymmetric 6-serie

De ekstra dimensioner er en følge af SUV'ernes og elbilernes voksende popularitet i Europa.

Goodyear har annonceret, at de vil introducere 95 nye SKU'er af deres premium sommerdæk Eagle F1 Asymmetric 6 med særligt fokus på dimensionerne 19" og derover for at forbedre virksomhedens udbud på markedet.

Det europæiske bilmarked udvikler sig stadig i retning af flere SUV'er, og overgangen til el- og hybridmotorer sætter yderligere skub i væksten. Mellem 2022 og 2027 forventer Goodyear en samlet årlig vækst på 5,5 %1 på SUV-markedet, som allerede havde overtaget mere end halvdelen af alle europæiske nybilsalg i andet halvår af 2022.2 De nye dimensioner vil være koncentreret om 19 tommer og derover for at imødekomme væksten i dette markedssegment.

Ser man udelukkende på det nordiske bilmarked, fremgår det, at den gennemsnitlige andel af SUV'er allerede er høj, nemlig omkring 60 % af markedet.3 Det bekræfter vigtigheden af de ekstra SKU'er for at imødekomme de nuværende og fremtidige behov på det nordiske marked. De nye dimensioner begyndte at rulle ud i januar 2024, og mere end 30 % af de nye SKU'er indeholder banebrydende teknologier som Goodyear SoundComfort og SealTech.

Goodyears SoundComfort-teknologi giver en mere støjsvag køreoplevelse og forbedrer samtidig dækkene til elbiler. Alle de nye dimensioner er udviklet til at sikre bilisternes tillid til, at de kan vælge de optimale dæk til deres bil, uanset motortype.

Samtidig vil flere nye dimensioner blive udstyret med Goodyears SealTech-teknologi. Den avancerede teknologi forsegler automatisk punkteringer i dækkets slidbane på op til 5 mm i diameter.

I 2023 blev Goodyear af det prestigefyldte tyske magasin AutoBild udnævnt til "Årets bedste producent af sommerdæk"4, ikke mindst på grund af Eagle F1 Asymmetric 6's enestående ydeevne. Magasinets testere roste dækket for dets "førsteklasses slidbanemønster med en eksemplarisk ydeevne på både tørt og våde underlag samt et fremragende kilometertal".5 Eagle F1 Asymmetric 6 blev også kåret som testvinder af det svenske magasin Vi Bilägare i 2023, der roste dækkets sikre køreegenskaber, vejgreb i vådt føre og rullemodstand.6

Sonia Leneveu, Director Marketing Consumer Europe, Goodyear udtaler: “Med den voksende kompleksitet på markedet og den fortsatte stigning i efterspørgslen på dæk til SUV‘er er vi glade for at kunne tilbyde vores prisvindende Eagle F1 Asymmetric 6 i den mest komplette serie nogensinde.”

Nye SKU'er i 2024

Antal tommer

18”

19”

20”

21”

22”

23”

I alt

Eagle F1 Asymmetric 6

SoundComfort

SealTech

_____________

1. Goodyears prognose for datavidenskabelig modellering, maj 2023
  2. ACEA Nye personbiler fordelt på segment i EU https://www.acea.auto/figure/new-passenger-cars-by-segment-in-eu/
  3. S&P Global, inklusive landene Danmark, Norge, Sverige og Finland. Data indhentet 29.1.2024
  4. AutoBild, udgave 14/23
  5. AutoBild, udgave 10/23: 50 sommerdæk testet, dimension 225/45R18. Testbil: BMW 3-serien, testvinder Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
  6. Testvinder, Vi Bilägare (#5/2023), Sweden, 8 dæk deltog i testen, dimension 245/40R18.