Goodyear og Gatik demonstrerer deres evne til præcist at estimere dæk-vej-friktion

Som et vigtigt skridt i retning af mere sikker og bæredygtig transport af varer med selvkørende køretøjer har Goodyear og Gatik i et konceptbevis demonstreret, at intelligente dæk med Goodyear SightLine-teknologi præcist kan estimere dæk-vej-friktion og levere information i realtid til Gatiks automatiserede køresystem (ADS). Med dette gennembrud kan dækkene forbedre køretøjernes sikkerhed og ydeevne via formidling af kritiske data, så Gatik kan tilbyde deres kunder på B2B-nærtransportmarkedet mere effektivitet og værdi.

For nylig benyttede Goodyear og Gatik sig i Canada af vejfriktionsregistrering via kontinuerlig måling(?bearbejdning?) af informationer fra dæksensorer, som sammenholdes med andre køretøjsdata og forbindes med Goodyears skybaserede algoritmer for at optimere køretøjernes ydelse. Det lykkedes via friktionsestimater fra Goodyears SightLine-løsninger at registrere forhold med dårligt vejgreb, for eksempel sne og is. Disse oplysninger blev gjort tilgængelige for Gatiks førerløse flåde, som derfor kunne forbedre flådens sikkerhed og performance i Canadas udfordrende vinterklima.

Ved hjælp af vejfriktionsdata kan dæk bidrage til en jævnere, mere sikker og mere bæredygtig kørsel. Disse data er afgørende for selvkørende køretøjer mht. ruteplanlægning og anbefaling af sikker kørselshastighed, grænser for køretøjets acceleration og afstand til køretøjet foran.

Goodyear SightLine-teknologien er udviklet til at måle dækkets mønsterdybde, lufttryk og temperatur. Teknologien sammenholder realtidsdata om vej- og vejrforhold med virksomhedens gummifriktionsmodeller for at vurdere dækkets friktionsevne i forhold til vejen. Ved at modtage denne information i realtid kan Gatiks flåde reagere sikkert og effektivt på udfordrende forhold inden for dens operationelle designdomæne (ODD). Selv om Goodyears SightLine-teknologi kan få enorm betydning for førerløs kørsel i fremtiden, forventes det, at Goodyear allerede i år vil benytte Goodyear SightLine-teknologi på udvalgte originaludstyrskøretøjer, så den straks tages i brug på nutidens mobilitetsmarked.

"Dækket er den eneste del af et køretøj, der er i kontakt med vejen, og dette nye niveau af avancerede data kan formidle vigtig information til køretøjet, som kan forbedre både sikkerhed og ydeevne," siger Chris Helsel, Goodyears Senior Vice President, Global Operations and Chief Technology Officer. ”Dette er endnu et skridt i udviklingen af dækket, så det, ud over at levere sin traditionelle kerneydelse, nu også formidler nye data og information.”

”Hos Gatik arbejder vi målrettet på at give vores kunder en løsning, der løbende forbedrer branchens standarder for sikkerhed, effektivitet og ydelse”, siger Arjun Narang, Gatiks Chief Technology Officer og medstifter. “Goodyears banebrydende SightLine-teknologi hjælper os med at operationalisere disse principper og sikrer, at vi nu leverer større værdi og mere sikkerhed på mellemdistanceniveau.”

Om Gatik
Gatik, den førende inden for selvkørende mellemdistancelogistik, leverer varer sikkert og effektiv med deres flåde af varevogne og mellemstore lastbiler. Virksomheden fokuserer på nærtransport, B2B-logistik til Fortune 500-forhandlere som Loblaw, Walmart, KBX og Georgia-Pacific, og i 2021 blev de det første verdensomspændende firma med helt førerløse vareleveringer på mellemdistancerne. Gatiks selvkørende kassevogne i klasse 3-6 findes på en række markeder, bl.a. Ontario, Texas, Arkansas og Louisiana. Gatik har indgået partnerskaber med brancheførende virksomheder som Goodyear, Ryder, Isuzu og Cummins. Virksomheden, som blev grundlagt i 2017 af veteraner inden for førerløs teknologi, har kontorer i Toronto, Ontario og Mountain View, Californien. I 2022, kom Gatik på Forbes’ liste over de bedste amerikanske opstartsvirksomheder og hos Fast Company som ”World Changing Idea”. I 2021, opnåede Gatik anerkendelse på Forbes’ AI 50-liste og som World Economic Forum Technology Pioneer.

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 72.000 personer og har 55 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.eu.