Goodyear og Gatik øger sikkerheden for selvkørende køretøjer gennem integration af dækintelligens

Intelligente dækdata giver mulighed for mere sikre, mere forudsigelige og mere effektive selvkørende køretøjer

Goodyear Tire & Rubber Company, der er førende inden for internetopkoblet mobilitet, og Gatik (Gatik AI, Inc.), der er førende inden for selvkørende B2B-logistik, har offentliggjort udvidelsen af branchens første, vellykkede integration af intelligent dækteknologi i et selvkørende system.

Gatiks selvkørende flåde, der består af kassevogne i klasse 3-7, har opnået betydelige forbedring af sikkerheden, præcisionen og den overordnede ydeevne for selvkørende køretøjer (AV'er). Ved at udstyre flådens Goodyear Endurance® RSA®-dæk med Goodyear SightLine-teknologi, virksomhedens omfattende dækintelligensløsning, har Gatik forbedret både sikkerheden og den overordnede præcision i administrationen af deres flåde, samtidig med at leveringstiden og pålideligheden er blevet bedre. I år planlægger Gatik at implementere den intelligente dækløsning i en betydelig del af deres selvkørende flåde i USA og Canada.

“Dækket er bilens eneste kontakt med vejen, og det kan spille en afgørende rolle for, at bilen kan reagere, som en fører ville gøre,” siger Chris Helsel, senior vice president, Global Operations og Chief Technology Officer, Goodyear. "Gatik revolutionerer området for selvkørende køretøjer, og ved at sørge for viden i realtid via intelligente dækdata kan vi støtte Gatiks autonome køresystem, så det bliver endnu mere sikkert, pålideligt og effektivt.”

Gennem omfattende test på vejene i en lang række udfordrende kørselsscenarier i den virkelige verden har dækinformationsdata om vejforhold og dæktilstand hjulpet Gatik med at udvikle deres AV-controllere, så de får indsigt i nøjagtige oplysninger om sving- og bremsestivhed, rullemodstand og dækbelastning. Disse data, som formidles mellem Goodyears SightLine-teknologi og Gatiks autonome system via et feedback-loop i realtid, har gjort det muligt for Gatik at opnå adskillige performanceforbedringer, herunder evnen til at tilpasse sig hurtigt og sikkert til en række forskellige vejforhold, selv når lastbilens vægt eller last varierer alt efter leveringens beskaffenhed.

"Den banebrydende integration af Goodyears SightLine-teknologi i Gatiks selvkørende flåde er den første i branchen. Realtidsdata fra intelligent dækteknologi forbedrer ikke blot sikkerheden og forudsigeligheden i vores selvkørende køretøjer, de gør det også muligt for os at opretholde et højt niveau af effektivitet, pålidelighed og kort leveringstid i hele vores virksomhed," siger Gautam Narang, CEO og medstifter af Gatik. "Vores partnerskab med Goodyear er endnu et skridt i retning af at styrke Gatiks førerposition inden for selvkørende teknologi og det understreger vores engagement i at sikre, at de reelle fordele ved B2B-mellemdistance-logistik kommer på markedet."

Virksomhederne har indgået et samarbejde om at gennemføre løbende, grundige tests på Goodyears testanlæg i San Angelo, Texas. Gennem dette samarbejde er Gatik i stand til at sikre, at deres selvkørende køretøjer testes grundigt i et sikkert og lukket banemiljø med både almindelige og usædvanlige trafikscenarier, herunder trafiklys, vejskilte, undvigemanøvrer, skarpe sving, forebyggelse af kollisioner, præcis kørsel i vognbanen samt bremselængder, der minimerer risici.

Goodyear og Gatik har fremtidige planer om at indarbejde Goodyears avancerede løsning til forudsigelig overvågning af vejens tilstand i Gatiks autonome køresystem. Denne integration vil gøre det muligt for Gatik at planlægge deres aktiviteter strategisk og sikre en konsekvent og pålidelig varetransport for deres forskelligartede kundebase, som omfatter landets største dagligvarekæder, detailhandlere, distributører, e-handelsplatforme og CPG-virksomheder.

Om Goodyear Tire & Rubber Company
Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 74.000 personer og har 57 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio, og Colmar-Berg, Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.com/corporate.

Om Gatik
Gatik, den førende inden for selvkørende mellemdistancelogistik, leverer varer sikkert og effektivt med deres flåde af varevogne og mellemstore lastbiler. Virksomheden fokuserer på nærtransport, B2B-logistik til Fortune 500-forhandlere som Kroger, Walmart, Loblaw, Tyson Foods og Pitney Bowes, og i 2021 blev de det første verdensomspændende firma med helt førerløse vareleveringer på mellemdistancerne.

Gatiks selvkørende kassevogne i klasse 3-7 findes på en række markeder, bl.a. Texas, Arkansas og Ontario, Canada. Gatik blev grundlagt i 2017 af veteraner fra branchen for autonom teknologi, og de samarbejder med industriledere som Isuzu, Ryder, Goodyear og Cummins. Gatik blev optaget på Fast Companys liste over verdens mest innovative virksomheder i 2023, og de blev omtalt i 2022 som en "TIME Best Invention". Desuden blev de udnævnt til en af USA's bedste iværksættervirksomheder af Forbes i 2022 og 2023. Virksomhedens hovedkvarter ligger i Mountain View, Californien. For yderligere oplysninger, gå til www.gatik.ai, eller følg virksomheden påX (tidligere Twitter) og LinkedIn.

©2023 Gatik AI Inc. Alle rettigheder forbeholdt. Gatik er et registreret varemærke tilhørende Gatik AI, Inc. Alle andre mærker tilhører deres respektive ejere. Vilkår, betingelser, funktioner, support, priser og servicemuligheder kan ændres uden varsel.

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 74.000 personer og har 57 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.com/corporate.