Goodyear og ZF samarbejder om at forbedre kontrollen over køretøjers bevægelser ved hjælp af dækintelligens

Integrationen af Goodyear SightLine og ZF cubiX baner vej for nye sikkerhedsfunktioner og forbedret køredynamik

Samarbejdet er udnævnt til CES 2024 Innovation Award Honoree

Goodyear Tire & Rubber Company, der er globalt førende inden for internetopkoblet mobilitet, og ZF, der er globalt førende inden for køretøjssystemer og industriel teknologi, har annonceret en vellykket integration af dækintelligensteknologier med software til styring af køretøjer.

Samarbejdet omfatter Goodyear SightLine,* en række intelligente dækteknologier til ZF cubiX®**-økosystemet, en skalerbar software til bevægelseskontrol, der koordinerer alle dimensioner af køretøjets dynamik. Det forsyner chassis-systemet med yderligere dæk- og vejdata og muliggør en forbedret køreoplevelse med bedre komfort, kontrol og effektivitet.

“Goodyear SightLine vil give os en bedre kontakt med vejen og øge værdien og udbredelsen af cubiX®. På denne måde bidrager vi til udviklingen af den software, der benyttes i køretøjer," siger dr. Martin Fischer, medlem af direktionen med ansvar for ZF Chassis Solution-divisionen. "Ved at indgå i vores økosystemer får kunderne en række muligheder for at tilpasse og optimere deres løsninger inden for både køretøjsbevægelse og dækintelligens.”

Gennem forskning, virtuel simulering og test i den virkelige verden har Goodyear og ZF identificeret potentialet i en integreret løsning til forbedring af køretøjernes ydeevne og sikkerhed. Goodyear SightLine-løsningen mindsker risikoen for akvaplaning og gør det muligt at opdage delvis akvaplaning tidligt, så systemet kan anbefale en optimal hastighed til forbedring af køretøjskontrollen. Desuden er cubiX-softwaren designet til at styre chassisets aktuatorer på basis af dækintellingens-data, så de sørger for korrigerende foranstaltninger og stabiliserer køretøjet, når der registreres øget aquaplaning.

Derudover kan samspillet mellem Goodyear SightLine og cubiX-funktionerne forbedre køretøjets reaktionsevne, gøre styringen mere direkte og lineær, forbedre turn-in-responsen, øge stabiliteten, reducere belastningen af controlleren og begrænse forstyrrende indgreb.

“Dæk er den eneste del af køretøjet, der er i kontakt med vejen, og ved at digitalisere denne forbindelse og udstyre køretøjets styreaktuatorer med kritisk indsigt, kan man forbedre køretøjets ydeevne og sikkerhed,” siger Chris Helsel, senior vice president, Global Operations and Chief Technology Officer, Goodyear. "Samarbejdet med ZF dokumenterer på en enestående måde, hvad dækintelligens, handlingsorienteret indsigt og avanceret software kan gøre for mobilitet.”

Integrationen af cubiX® og SightLine, som er et godt eksempel på innovativt design- og ingeniørarbejde, blev for nylig udnævnt til ‘CES 2024 Innovation Award Honoree‘ i kategorien køretøjsteknologi og avanceret mobilitet.

*Goodyear SightLine, som er Goodyears pakke af dækintelligensteknologier, giver en direkte indsigt i dækkets, køretøjets og vejens tilstand. Teknologien formidler information om dækkets tilstand, identifikation, vejfriktion og andre dækegenskaber. Goodyear SightLine vil kontinuerligt levere denne integrerede information for at gøre flåder, køretøjer og, i fremtiden, autonome køresystemer mere sikre og effektive.

** cubiX®, ZF's første fuldt softwarebaserede produkt, der koordinerer køretøjsdynamik som et holistisk system. ZF cubiX® kan styre bremse- og styresystemer, køretøjets (semi-)aktive affjedringssystem samt flere chassis- og drevaktuatorer. Det giver endnu en afgørende fordel: Platformen er kompatibel med forskellige aktuatorer, bl.a. støddæmpere, bremser og bagakselstyring – uanset producent eller specifikt design. Det giver producenterne fleksibilitet til at implementere den samme styringsplatform i flere forskellige modelserier uden yderligere tilpasning. Fremtidige opdateringer eller opgraderinger af softwaren kan udføres "over-the-air" – dvs. trådløst uden en tur på værkstedet.

Om ZF
ZF er en global teknologivirksomhed, der leverer systemer til personbiler, erhvervskøretøjer og industriel teknologi, som understøtter den næste generation af mobilitet. ZF gør det muligt for køretøjer at se, tænke og handle. Inden for de fire teknologidomæner Vehicle Motion Control, Integrated Safety, Automated Driving og Electric Mobility tilbyder ZF omfattende produkt- og softwareløsninger til både veletablerede bilproducenter og nye udbydere af transport- og mobilitetstjenester. ZF elektrificerer en lang række køretøjstyper. Virksomhedens produkter bidrager til at reducere miljøaftrykket, beskytte klimaet og forbedre køretøjernes sikkerhed.

ZF har ca. 165.000 ansatte på verdensplan og indrapporterede i regnskabsåret 2022 en omsætning på 43,8 milliarder euro. Virksomheden driver 168 produktionssteder i 32 lande.

For yderligere presseinformation og billeder, gå til: www.zf.com

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 74.000 personer og har 57 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.com/corporate.