Mujlaba Ali Sinaie er som følge af en jobmesse i Malmø en af i alt 48 nyansatte svenskere i Danmark. Billede fra SAS Loungen, der er drevet af SSP Danmark.

48 svenskere ansat på danske arbejdspladser

Over 300 modtagne ansøgninger og et foreløbigt resultat på 48 bekræftede ansættelser. Det er fakta fra jobmessen i Malmø, som Greater Copenhagen med partnere afholdt den 27. oktober. Jobmessen bestod af 18 danske virksomheder og blev besøgt at 730 svenske jobsøgende med det klare formål at matche svensk arbejdskraft med ledige danske arbejdspladser.

Forventningerne til næste års jobmesser er derfor store, og den overvældende interesse for den første jobmesse får Greater Copenhagen til at gentage succesen i 2022 sammen med Dansk Industri og Dansk Erhverv.

Katrin Stjernfeldt Jammeh, borgmester i Malmø og talsperson for Greater Copenhagen siger:

- ”Jag är glad över att vi genom konkreta initiativ, som till exempel arbetsmarknadsmässan i Malmö, kan bidra till att fler människor hittar ett arbete och att arbetsgivare hittar kompetens. Det gynnar både svensk och dansk tillväxt att vi samarbetar i Nordens största arbetsmarknadsregion”.

Tue David Bak, Managing Director, Greater Copenhagen siger:

- “Jeg er glad og stolt over, at vi med kort aftræk i efteråret lykkedes med at banke en jobmesse på benene og matche danske virksomheder og svenske arbejdssøgende i Malmø. Det er godt gået af alle partnere og en win-win på begge sider af sundet. Nu glæder jeg glæder mig til at se, hvordan det kommende års jobmesser kommer til at gavne vore fælles dansk-svenske arbejdsmarked”.

SSP Denmark ansætter tre svenskere som følge af jobmessen

Siden jobmessen i oktober har SSP, der driver bl.a. Starbucks og WHSmith, afholdt mere end 15 jobsamtaler og ansat tre medarbejdere, som en direkte følge af jobmessen.

Mujlaba Ali Sinaie er som følge af jobmessen nyansat i SAS Loungen, der er drevet af SSP Danmark:

- ”Jeg hørte om messen fra min kontakt i Arbetsformedlingen, og jeg syntes det lød som en god mulighed. På jobmessen afleverede jeg mit CV til de virksomheder, jeg var interesseret i. Det var jätte let, og det gik jo heldigvis godt. Men jeg tror det vil være fint for alle, der er tilknyttet Arbejdsformedlingen at få mere at info, for jeg tror der er mange, der ikke kender til jobmulighederne i Danmark”.

Lotte Marie Hulvej Roesgaard, HR-Manager i SSP Denmark, forklarer, at:

- ”Jobmessen gav os mulighed for at tale med en række kvalificerede kandidater og danne os et indtryk af dem. Vi fik en hel del ansøgninger og CV’er med hjem, og vi har nu ansat tre motiverede medarbejdere. Den ene er ansat som servicemedhjælper i SAS Loungen i CPH Airport, og de to andre er blevet ansat i WHSmith kioskerne i lufthavnen”.

- ”Vi er glade for muligheden for at præsentere SSP til et svensk publikum, og for at Greater Copenhagen har været lydhøre over for ønsket om at lægge en messe mere i foråret, når vi skal i gang med at mande op i lufthavnen til sommersæsonen”.

Fakta:

• Greater Copenhagen afholder to nye dansk-svenske jobmesser i første halvår af 2022. De er fastlagt til første uge af marts og midten af april. Jobmesserne kommer til at henvende sig til forskellige brancher bl.a. bygge-, restaurations-, hotel-, transport- og detailhandelbrancherne. Datoer for anden halvdel af 2022 vil blive tilføjet i løbet af det nye år.
    • Greater Copenhagen afholdt den 27. oktober 2021 i partnerskab med Malmø Stad, Københavns Kommune, Arbejdsformidlingen i Sverige og Dansk Erhverv en jobmesse med fokus på at matche svensk arbejdskraft med 18 danske virksomheder inden for restauration, hotel, transport og detailhandel.
    • Følgende virksomheder ansatte medarbejdere efter at have været på jobmessen i Malmø: SSP Denmark, Salling Group, Postnord, Thortrans, Kokkedal Slot, McDonalds, Scandic Hotels, Forenede Hotel Service, D’Angleterre, Nordic Choice Hotels og Socialforvaltningen.
    • Greater Copenhagen er en samarbejdsorganisation for vækst og udvikling i Nordens største metropolregion med 4,4 mio. indbyggere i Sydsverige og Østdanmark. Den fælles vision for arbejdsmarkedet i Greater Copenhagen er et sammenhængende arbejdsmarked, som understøtter bæredygtig vækst, velstand og velfærd i hele regionen.

Greater Copenhagen er et politisk samarbejde mellem Region Sjælland, Region Skåne, Region Hovedstaden og samtlige 85 kommuner i Greater Copenhagen. Samarbejdet blev etableret i 2015 og har til formål at skabe vækst og beskæftigelse i hele Greater Copenhagen-regionen.