2,1 million til projekt "Bedre Lys Mere Liv"

Moderne LED belysning byder på meget mere end bare lys. LED belysning kan tilpasses og designes til at imødekomme særlige behov. TrygFonden støtter projekt "Bedre Lys Mere Liv" med kr. 2.117.968,- og Greenline A/S leverer LED belysning til projektet, som har fokus på tilpasset belysning til indlæringssituationer, arbejdspladser, hjemmet, institutioner og personer med synsvanskeligheder.

Allerede i den indledende fase af projektansøgningen blev Greenline A/S, der driver webshoppen www.greenline.dk, kontaktet af synskonsulent Anne Jacobsen med henblik på at levere lyskilder til testmiljøet, som CSU-Slagelse skal til at indrette.

"Vi sagde ja med det samme.", fortæller Brian Sommer marketingkoordinator hos Greenline A/S og fortsætter. "Der er mange synergier mellem vores vision om at udbrede kendskabet til LED belysning, som en værdig arvtager for de energislugende glødepærer, og projektet "Bedre Lys Mere Liv". I mange tilfælde er LED faktisk i stand til at forbedre belysningen og tilmed give øget komfort, tryghed samt en lavere strømregning."

Projektet "Bedre Lys Mere Liv" skal sætte fokus på, hvordan bedre lys kan give mere liv på skoler, på jobbet, i hjemmet og i institutioner.

"I forbindelse med synsvanskeligheder kan belysningen indrettes, så den forbedrer kontraster samt giver en bedre farvegengivelse end sparepærerne kan" fortæller Anne Jacobsen synskonsulent hos CSU-Slagelse. "For personen med synsvanskeligheder kan det betyde en bedre deltagelse i hverdagen, institutionslivet, skolegangen og arbejdslivet, og derved kan vedkommende indgå på lige fod med normalt seende personer."

"Lyset spiller en afgørende rolle i vores liv, selvom de fleste tager lyset for givet. Det er måske lidt abstrakt at tænke på, at vi bevæger os i totalt mørke. Lys er i sig selv usynligt. Det, der får os til at se, er de reflektioner, der kastes tilbage fra det, som belyses. Netop derfor har de lyskilder, vi omgiver os med en stor betydning. Med andre ord er kvaliteten af det udsendte lys helt afgørende for vores opfattelse af det, vi ser på." Udtaler synskonsulent og fagkoordinator Signe Tornøe Tødten fra CSU-Slagelse.

Projektet omfatter også en mulighed for via en virtuel simulation med 3D VR briller at vise de pårørende, hvordan personen med synsvanskeligheder rent faktisk oplever sine omgivelser.

"Udviklingen indenfor LED belysning går meget stærkt. Der dukker hele tiden nye muligheder op. For den private forbruger, virksomheden og institutionen er LED allerede en kilde til både besparelser og komfort. Projekt "Bedre Lys Mere Liv" vil tillægge de allerede kendte fordele ved LED endnu mere værdi. Vi ser lyst på LED, og vi glæder os meget til at lære endnu mere. Forhåbentlig kan vi endda hjælpe til bedre indlæring og livskvalitet med tilpasset belysning i alle døgnets vågne timer" afslutter Brian Sommer fra Greenline A/S.

• Detailhandel

• belysning
  • lys
  • led pære
  • led belysning
  • energi
  • syn
  • synsvanskeligheder

Webshoppen www.greenline.dk drives og ejes af Greenline A/S, som er Danmarks ældste og største online forhandler af el-artikler. Gennem mere end 30 år med konstant fornyelse af sortimentet, er udvalget på over 9.000 varer, som alle leveres fragtfrit og fra dag til dag fra virksomhedens adresse i Maribo.