Rekordår for Grønlands Rejsebureau i 2014

Stor stigning i Grønland
Aktiviteterne inden for erhvervs- og privatrejser ligger primært i Grønland, og her har selskabet i 2014 oplevet en stor aktivitetsstigning og kundetilgang. Aktivitetsstigningen ligger på 18 %, hvilket skal ses i lyset af, at det grønlandske marked i 2014 ikke ændrede sig. Der har været en stor kundetilgang fra offentlige institutioner i Grønland, de nettostyrede virksomheder og ikke mindst fra den offentlige administration.

”Det ser ud til, at kunderne i Grønland er rigtig godt tilfredse med de produkter og ikke mindst den service, Grønlands Rejsebureaus rejsekonsulenter i Nuuk, Sisimiut og Ilulissat leverer,”
erfarer administrerende direktør Peter Bastrup.

Vækst i skuldersæsonerne
Inden for turismesegmentet har der i 2014 været en samlet vækst på 16 % hos Grønlands Rejsebureau. Det fokus og den satsning som Grønlands Rejsebureau sammen med Air Greenland har haft på skuldersæsonerne ser ud til at have båret frugt. Til det siger Peter Bastrup:

”Det interessante og vigtige for turismen i Grønland er, at væksten i 2014 primært ligger i skuldersæsonerne. Det medvirker til at skabe omsætning på hoteller og hos udflugtsudbydere udenfor højsæsonen”.

Større satsning i Europa
Det danske marked for turistrejser har alle år været vigtigt for Grønlands Rejsebureau. Bureauet oplever dog, at udlændinge i højere grad køber turismeprodukter online på deres engelske og tyske hjemmesider.

I denne uge er Grønlands Rejsebureau stærkt til stede på ITB (international rejsemesse) i Tyskland med tre medarbejdere. Dette er et led i en større europæisk satsning, hvor bureauet opruster, blandt andet ved at ansætte den tidligere World of Greenland direktør, Ulf Klüppel, til at fokusere på at øge markedet og tiltrække flere turister fra Tyskland.

Årsresultat offentliggøres senere
Grønlands Rejsebureaus endelige årsresultat kan først offentliggøres, når Air Greenland koncernen som helhed har fremlagt sit regnskab, hvilket forventes at ske i marts.

Yderligere oplysninger fås hos administrerende direktør Peter Bastrup, mobil +45 28 19 82 27.

• Turisme

Grønlands Rejsebureau fokuserer på flere forretningsområder: I Grønland fokuserer selskabet på erhvervs- og privatrejser samt turismeudvikling. Turismeudviklingen sker via de delvist ejede datterselskaber, World of Greenland i Ilulissat, World of Greenland Arctic Circle i Kangerlussuaqsamt Hotel Sisimiut. På det danskemarked er der fokus på både erhvervs- og privatrejser samt pakkerejser, hvor Grønland er den primære destination. På de internationale markeder er der fokus på salg af pakkerejser til primært Grønland.

Lise Gram Eriksen

Pressekontakt Marketingchef Marketing +4551518277