Gå til indhold
Konsekvensen af flaskevandsforbruget i Danmark er, at 560 millioner liter vand er skrevet på den forkerte side i miljøregnskabet.

560 millioner liter vand er blevet spildt i 2016

Sidste år købte danskerne 80 millioner liter flaskevand i detailhandlen[1]. Tyske GROHE har beregnet, at med transport og produktion kræver det hele 7 liter vand, når bare 1 liter flaskevand skal på hylden i dit supermarked. Det betyder, at flaskevandsforbruget i Danmark har forårsaget, at 560 millioner liter vand er blevet skrevet på den forkerte side i miljøregnskabet. GROHE opfordrer derfor danskerne til at drikke mere postevand – og skrue helt ned for flaskevandsforbruget.

Man skal lede længe efter en god undskyldning for flaskevands berettigelse i Danmark. Vores postevand er af en meget høj kvalitet, og der stilles endda skrappere kvalitetskrav til det vand, der kommer ud af vores vandhaner, end til vandet, der er hældt på flaske[1]. Derudover kan man så tilføje et gigantisk affaldsproblem, der hober sig op på landjorden og i oceanerne, som flaskevandsbeholderne i plastik bidrager til.

51 procent vil skifte til postevand
GROHE og YouGov har lavet en undersøgelse af flaske- og postevandsforbruget i Norden[2].

”Vores undersøgelse viser blandt andet, at kun 3 procent af respondenterne i Danmark er klar over 7 til 1-problematikken. Til gengæld synes vi, at det er vældig positivt, at denne oplysning får hele 51 procent af respondenterne til at ville drikke mere vand fra hanen. For hvis vi skal sikre vandressourcerne for fremtiden, er det nemlig helt afgørende, at vi vælger mere bæredygtige løsninger. Og et godt sted at starte, er at droppe flaskevandet og skrue op for vandhanen i stedet”, siger Rasmus Falck, Channel & Category Manager Marketing NE fra GROHE.

At vælge en bæredygtig løsning behøver slet ikke betyde et kompromis med kvalitet eller performance. GROHE har netop prioriteret udviklingen af en vandhane kaldet Blue Home, som både køler, filtrerer og kan lave danskvand direkte fra hanen. Det gør det lettere, at vælge et miljøvenligt alternativ til flaskevand – både med og uden brus. Også til de connaisseurs, som sværger til særlige mærker og bobler

”Hvis vi skal have alle danskerne til at skrue ned for flaskevandsforbruget, må vi sikre, at vi kan tilbyde et alternativ, som ikke bare er tæt på og næsten lige så godt. Det skal være bedre end flaskevand. Vi har jo heldigvis et fremragende udgangspunkt at arbejde med her i Danmark, hvor postevandskvaliteten er eminent.” siger Rasmus Falck.

Om Blue Home
Blue Home-vandhanen sikrer den optimale løsning for smagen og miljøet. Filteret fjerner blandt andet kalk, hvilket betyder, at man ikke behøver at afkalke så ofte, og giver køkkenapparaterne længere levetid. Den kølende funktion modvirker, at man lader vandet løbe for at få det koldt. Denne uvane koster op til 16 liter vand i minuttet. Ved køb af en Blue Home-vandhane får man selvfølgelig drikkedunke og karaffel i høj kvalitet med til at dække familiens behov på farten og i hjemmet.

For nærmeste forhandler, kontakt venligst: GROHE Kundeservice på telefon: +45 44 65 68 00

Vejledende pris GROHE Blue Home: 12.000,- kr. inkl. moms

[1] Postevand er reguleret af Drikkevandsbekendtgørelsen - fremstilling og kvalitet af vand på flaske er reguleret i Bekendtgørelse om naturligt mineralvand, kildevand og emballeret drikkevand nr. 1020 af 28/10 2005. Læs mere på retsinformation.dk.

[2]Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1012 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 25. - 27. april 2017

[1]Kilde: Bryggeriforeningen. Data er baseret på salg indberettet af Bryggeriforeningens medlemmer, som skønsmæssigt står for 83% af det samlede læskedriksalg (herunder hvid vand) i Danmark. Herudover er der benyttet data fra Nielsen - Nielsens datadækker alene salget i detailhandelen (off trade).

2016 (mio. l.) Vand med brus – u. smag, 22. Vand med brus – m. smag, 21. I alt: 43 (mio. l.)

2016 (mio. l.) Kildevand u. smag 36. Kildevand m. smag 1. I alt: 37 (mio. l.)

GROHE er verdens førende udbyder af sanitære løsninger, og et globalt brand, dedikeret til at bringe innovative produkter til markedet.

I mange årtier har vi hos GROHE været dedikeret til vores brandværdier; teknologi, kvalitet, design og bæredygtighed. Disse illustrerer alle vores forpligtelse til at skabe fantastiske oplevelser og til at levere "Pure Freude an Wasser". Med produktions-, innovations- og designfaciliteter placeret i Tyskland, kan vi være stolte af "Made in Germany"-mærkatet. Alle vores fabrikker gør brug af en høj præcisionsteknik i produktionen for at sikre, at den konsekvent høje GROHE standard overholdes. Det er derfor at vi hos GROHE kan forsikre dig om, at vores produkter lever op til de mest kompromisløse krav i form af håndværk og funktionalitet.

Over de seneste ti år er den succes vi har opnået blevet bevist med mere end 240 design- og innovationspriser, samt CSR-prisen for den mest bæredygtige virksomhed med 1000+ medarbejdere i 2017 givet af Tysklands regering. Utallige eksklusive projekter i hele verden har GROHE produkter installeret, hvilket bevidner om at GROHE også er arkitekternes og designernes foretrukne valg.

I 2014 blev GROHE en del af LIXIL Group Corporation, som er et børsnoteret selskab på børsen i Tokyo. LIXIL er global markedsleder indenfor sanitetsprodukter, og er ligeledes Japans ledende leverandør af byggematerialer.

Sluseholmen 8c 2.th • 2450 København SV • Telefon: +45 (0) 44656800 • www.grohe.dk

Kirstine Stagis

Pressekontakt Primetime PR Medie- og presserelateret (+45)2067 2093

GROHE er et førende brand inden for armaturer til køkkener og komplette løsninger til badeværelser. GROHE har over 7.200 ansatte bl.a. på salgskontoret i Danmark, der også huser det nordiske hovedsæde