GROHE lærer børn om nedbringning af plastikforurening

GROHE lærer børn om nedbringning af plastikforurening

De to delfiner Gry og Gilbert er hovedpersonerne i en ny illustrereret børnebog fra GROHE. Bogen skal lære børn i en tidlig alder, hvor vigtigt det er at passe på havet og dyrelivet - samt hvordan vi alle kan bidrage til at minimere plastikspild.

De store plastiksupper i verdens have bliver større og større, og det har store konsekvenser for dyrelivet både under og over overfladen. 1 ton plastik for hver 3 tons fisk*. Sådan lyder prognosen for verdenshavene i 2025, hvis ikke der handles i tide. Derfor har man hos GROHE valgt at dedikere oktober måned til at dele budskabet om, at vi alle må stå sammen om at mindske brugen af plastik.

Initiativet til proaktivt at gå ud og advokere for brug af mindre plastik kommer fra GROHE’s mantra ’Pure Freude an Wasser’. Fokus er på at give gode oplevelser med vand, hvad enten det er drikkevand eller vandet i verdenshavene. ”Opmærksomhed på miljøet fylder rigtig meget i GROHE, og vi tager ikke kun ansvar for selve produktet og kundernes vandforbrug, men også for måden produkterne produceres på. Vi forsøger at have en 360 graders tilgang til miljøbesparelse og synes nu, at tiden var inde til at involvere de yngre generationer i vores mission” siger Kristine Skauge der er Marketing Manager for Norden og Baltikum.

Derfor bør vi involvere vores kære små

Med en illustreret børnebog har medarbejderne i GROHE i løbet af en periode besøgt tre børnehaver på Sjælland for at teste konceptet af. Her er der blevet læst højt for børnene, og undervejs talt om de forskellige situationer delfinerne havnede i. Bagerst i bogen er der opgaver som GROHE medarbejderne lavede med børnene for at forstærke budskabet, og for at få tid til at tale med børnene på tomandshånd. Opgaverne går blandt andet ud på at få skraldet gennem labyrinten og ned i skraldespanden, finde fem (plastik)fejl og farvelægning.

Kristine Skauge fortsætter: ”Det fantastiske ved at involvere børn, er at de tager alle indtryk ind og tænker meget over det, der bliver læst op. Børn har endnu ikke dannet sig dårlige vaner som at smide skrald, hvor det ikke hører til, købe vand på flaske eller bruge to sugerør, når man kun har brug for et. Vi ved også fra tidligere undersøgelser, at børn ofte bringer nye indtryk og læring med hjem til forældrene og vil derved påvirke dem og deres holdning til miljøet. På den måde kan vi potentielt gøre en forskel”.

Lone Mortensen, der er pædagog i Solsikken børnehus i Gislinge tilføjer: ”Bogen er utroligt flot illustreret og børnene bliver så glade, når der kommer nogen forbi med en oplevelse til dem. At have besøg af GROHE var ekstra godt, fordi budskabet forstærker, hvad vi forsøger at lære børnene hver dag, og at de fik foræret en bog hver forlænger indtrykkene. Der var tid til at lytte til børnenes historier og drage referencer til børnebogen. Derudover er opgaver altid et hit og noget, som både børn og forældre sætter pris på”.

Turneen fortsætter

Hvordan projektet om at involvere børn i nedbringning af plastikforbruget skal udvikle sig i fremtiden er stadigvæk uvis. Børnebogen om de to delfiner Gry og Gilbert er en forsmag på de fremtidige planer, men baseret på den positive feedback fra både børn og pædagoger er der ingen tvivl om, at der kommer flere lignende initiativer fra GROHE i den nærmeste fremtid. På nuværende tidspunkt fortsætter GROHE sin turné rundt i Danmarks børnehaver for at give det vigtige budskab videre til de kommende generationer, som skal overtage miljø-situationen fra os.

FAKTA OM PLASTIK I HAVET*

• Der findes fem store plastiksupper i verdenshavene der tilsammen udgør et areal så stort som Afrika
  • I plastiksupperne er der op til seks gange mere plastik end plankton i vandet
  • Hver fjerde danske sild har plastik i maven
  • Plastik nedbrydes til mikroplast – dvs. plastikstykker der er mindre end 5mm store
  • Mikroplast finder vej til vin, honning og øl

*Kilde: https://plasticchange.dk/vores-dokumentation/plastik-i-havet-et-alvorligt-problem/

Tags

Om GROHEGROHE er verdens førende udbyder af sanitære løsninger, og et globalt brand med over 6.000 medarbejdere, dedikeret til at bringe innovative produkter til markedet. I mange årtier har vi hos GROHE været dedikeret til vores brandværdier; teknologi, kvalitet, design og bæredygtighed. Disse illustrerer alle vores forpligtelser til at skabe fantastiske oplevelser og til at levere "Pure Freude an Wasser".GROHE har udviklet nye produktkategorier siden sin spæde start, blandt andet vandsystemerne GROHE Blue og Red samt vandsikkerhedssystemet GROHE Sense, der er et innovativt produkt på det voksende marked for smart home teknologi. Med produktions-, innovations- og designfaciliteter placeret i Tyskland, kan vi være stolte af "designed and engineered in Germany”-mærkatet. Alle vores fabrikker gør brug af en høj præcisionsteknik i produktionen for at sikre, at den konsekvent høje GROHE-standard overholdes. Det er derfor, at vi hos GROHE kan forsikre dig om, at vores produkter lever op til de mest kompromisløse krav i form af håndværk og funktionalitet.Over de seneste ti år er den succes, vi har opnået blevet bevist med mere end 300 design- og innovationspriser, samt CSR-prisen for den mest bæredygtige virksomhed med 1000+ medarbejdere i 2017 givet af Tysklands regering. Utallige eksklusive projekter i hele verden har GROHE produkter installeret, hvilket bevidner om, at GROHE også er arkitekternes og designernes foretrukne valg.GROHE er en del af LIXIL Group Corporation, et børsnoteret selskab på Tokyo Fondsbørs. LIXIL er den verdensomspændende markedsleder inden for sanitetsindustrien, og forvalter en bred portefølje af kendte brands inden for husholdning.Om LIXIL LIXILs unikke portefølje spænder fra teknologier, der revolutionerer, hvordan vi interagerer med vand i vores dagligdag, til et komplet sortiment af produkter og tjenester til huse og større arkitektoniske projekter. LIXIL, INAX, GROHE, American Standard og Permasteelisa er alle førende inden for vand-, køkken-, bolig- og byggeteknologier i deres respektive markeder og industrier. LIXIL opererer i mere end 150 lande og beskæftiger mere end 75.000 mennesker, der forener funktion, kvalitet og design, i et forsøg på at forenkle livet hvor vi er.GROHESluseholmen 8c • 2400 Copenhagen • Phone: +45 44 65 68 00 • www.grohe.dk.