​Hvordan gik det GTS-institutterne i 2015?

”Teknologi til danske virksomheder – Performanceregnskab for GTS-net 2016” er netop udkommet. I regnskabet er der en status på udviklingen i centrale nøgletal og aktiviteter, og du kan læse en række eksempler på, hvordan GTS-institutterne samarbejder med virksomheder om innovation.

Et nyt element i årets performanceregnskab er temakapitler, der dykker ned og ser på, hvordan GTS-institutterne understøtter:

• •Produktion i Danmark
  • •Innovation i hele landet
  • •Samarbejde på tværs af vidensystemet

Herudover finder du en introduktion til GTS-nettet, og du får en status på centrale nøgletal og aktiviteter herunder GTS-institutternes forsknings- og udviklingsaktiviteter og samarbejdet med private, danske virksomheder. I teksten indgår en række konkrete eksempler på, hvordan GTS-institutterne samarbejder med dansk erhvervsliv og skaber dansk innovation. Læs bl.a. om:

• Hvordan den fynske robotproducent Universal Robots fik hjælp af Teknologisk Institut, da virksomheden blev udfordret af standarder gældende for industrirobotter
  • Hvordan opstartsvirksomheden ERNIT gjorde brug af DELTA’s kompetencer i forbindelse med udviklingen af verdens første digitale sparegris.

Centrale tal i 2015

• I 2015 havde GTS-nettet 19.201 unikke, danske kunder, og af dem var de 16.629 private, danske virksomhedskunder. 9 ud af 10 private, virksomhedskunder er små og mellemstore virksomheder.
  • Den samlede omsætning var på 3,8 mia. kr. (80 % er kommerciel omsætning og 20 % er FoU-midler). Der var tale om et mindre fald på 1 % i forhold til året før.
  • Omsætningen blandt private virksomheder i Danmark var på knap 1. mia. kr.
  • Industri, råstofindvinding og forsyningsvirksomhed er den branche, der omsatte for mest i GTS-nettet. I 2015 udgjorde omsætningen her 41 % af den samlede omsætning.
  • Tilsammen afholdt GTS-institutterne cirka 2.800 kurser i Danmark.
  • GTS-institutterne indgik i 762 danske og udenlandske forsknings- og udviklingsprojekter og havde mere end 900 samarbejdsrelationer til forskningsinstitutioner i ind- og udland.

Download eller få tilsendt et performanceregnskab

Du kan downloade regnskabet her – eller få tilsendt et performanceregnskab ved at bestille dem hos GTS-foreningen på mail: info@gts-net.dk eller telefon 45162626. Performanceregnskabet er skrevet i et samarbejde mellem GTS-foreningen og Styrelsen for Forskning og Innovation.

• Videnskab, teknik

• performanceregnskab
  • teknologi

Teknologi der flytter virksomheder.

Teknologi spiller en nøglerolle, når det handler om at udvikle nye og bedre produkter eller processer. Men for mange virksomheder er det en stor udfordring at følge udviklingen, vælge de rigtige teknologier og implementere dem. Det er et problem som GTS-institutterne er sat i verden for at tackle.

Omdrejningspunkter: Hvilke nye teknologier er relevante for dansk erhvervsliv? Det finder vi svarene på.

GTS-foreningen er paraplyorganisation for de danske GTS-institutter.

Dorthe Christiansen

Pressekontakt Informationschef og webredaktør 45 16 26 24