Terrortruslen giver stigende efterspørgsel for sikkerhed

Udviklingen af terrortruslen har betydet at områder og bygninger, der før ikke var sårbare er begyndt at sikre sig på et langt højere plan.

Traditionelt set er det områder som ambassader, forskningscentre, områder med følsomme oplysninger og produkter der har haft behov for en skærpet sikkerhed.

I dag har andre områder interesse for ekstra sikkerhed

I dag ser vi bygninger som huser lokaler til fælles samling og foredrag, redaktioner og bygninger der beskæftiger sig med områder, der kan virke krænkende på nogen mennesker, opruste sig med produkter og løsninger, der sikrer sig mod forskellige angreb. I Gunnebo mærker de tydeligt en stigning i interessen for højsikkerhedsløsninger.

"Siden 2013 er efterspørgsel hos os steget eksplosivt og i forhold til 2013 er omsætningen indenfor dette område steget med 500%", udtaler Henrik Hansen, Sales Manager i Gunnebo Danmark.

"Områder der ligeledes har øget fokus på sikkerhed er sportsstadioner, tog- og metrostationer, lufthavne og stormagasiner. Dette ses især på lande som fx. Frankrig og Belgien", udtaler Henrik Hansen.

Håndtering af sikkerhed på offentlige steder

Steder hvor der er store menneskemængder, der skal bevæge sig frit omkring som fx. indkøbscentre og metrostationer, kræves der en sikkerhed, der tager højde for flowet. "Dette kan være en udfordring, da sikkerhed på et højt niveau altid vil virke hæmmende og kontrollerede", påpeger Henrik Hansen. Det gælder om at finde en løsning, der tager højde for menneskestrømmen samtidig med at sikkerheden skærpes fx. via personsluser, adgangskontrol og personalets årvågenhed. "Biometrisk adgangskontrol som fx ansigt-, vene- og fingeraftryksscanner ser vi som en mulig ekstra sikkerhed i mange områder," uddyber Henrik Hansen.

En vigtig ændring i tilgangen til sikkerheden i dag

En af de vigtigste ændringer i tilgangen til sikkerhed som man skal være opmærksom på, er at adgangskontrol med fx kortlæser ikke altid giver sikkerhed nok.Tidligere var netop en kortlæser hvor en billet eller kort gav adgang til et område sikker nok. "Min erfaring viser at ubudne gæster kan følge med igennem uden problemer, hvis personen er fræk nok", siger Henrik Hansen. Netop derfor er personsluser, som giver et højere sikkerhedsniveau, en del af de 500% stigning som Gunnebo oplever lige nu.

• Kriminalitet, jura, retsspørgsmål

• angreb
  • sikkerhed
  • terrorisme
  • terrorsikring
  • terror
  • passagesikring
  • sikring af bygninger

Gunnebo er globalt ledende inden for sikkerhedsprodukter, service og løsninger.
Vores sortiment dækker kontanthåndtering, pengeskabe- og bokse, passagesikkerhed og elektronisk sikkerhed. Vi betjener banker, detailhandlen, CIT, offentlig transport, offentlige bygninger & firmadomiciler og industrielle høj-risikos områder.
Gunnebo Security Group har salgsafdelinger i 33 lande - Europa, Mellemøsten, Afrika, Asien og USA og Sydamerika. Vi har samlet set en årlig omsætning på over 610 millioner EURO, og vi har flere end 5.600 ansatte worldwide.

Henrik Hansen

Sales Manager og Sikkerhedsrådgiver Entrance Security & Security Doors +4540455272

Tine Madsen

Pressekontakt Marketing Communication Manager Marketing, PR og kommunikation +45 70 10 56 00